Obciążenia związane z wykolejeniem pociągu
Obciążenie wykolejeniem pociągu należy uwzględniać w przypadku mostów o rozpiętości większej niż 15 m. Obciążenie to zalicza się do obciążeń wyjątkowych. W obliczeniach nie uwzględnia się współczynnika dynamicznego. Schemat obciążenia wykolejonym taborem kolejowym pokazano na rysunku 7.32. Należy rozpatrzyć dwa przypadki i wybrać ten, który daje większe wartości sił wewnętrznych. W mostach wielotorowych zakłada się możliwość wykolejenia tylko na jednym torze, przy czym przyjmuje się, że pozostałe tory nie są obciążone.
Przypadek 1
Należy założyć obciążenie dwoma siłami liniowo rozłożonymi co 1,40 m; z tym, że odległość siły zewnętrznej w stosunku do osi toru nie może być większa niż 2,10 m. Wartość obciążenia na jedną linię wynosi 50 kN/m przy długości obciążenia równej 6,40 m, na pozostałym nieograniczonym odcinku obciążenie liniowe powinno wynosić 25 kN/m. Jeśli na moście znajduje się podsypka o grubości nie mniejszej niż 0,5 m, obciążenie liniowe można rozłożyć na paśmie o szerokości 0,45 m symetrycznie względem obciążeń liniowych.
Przypadek 2
Obciążenie pionowe, równoległe do osi toru, rozłożone równomiernie wzdłuż linii na odcinku 20 m i wartości 80 kN/m. Obciążenie to należy zaczepić wzdłuż krawędzi wewnętrznej koryta balastowego.
Przypadek 2 należy uwzględniać również przy sprawdzaniu stateczności konstrukcji.
Uderzenia boczne taboru
Siły te są wynikiem oddziaływania taboru na konstrukcję, jako efekt niedoskonałości współpracy lokomotywy i wagonów z podłożem. W normie siłę tę przyjęto jako obciążenie skupione, prostopadłe do osi toru, poziome, zaczepione w najniekorzystniejszym miejscu na poziomie górnej krawędzi szyny, wynoszące 50 kN dla stężeń oraz 100 kN dla przęsła jako całości. Przy torach na podsypce o grubości co najmniej 0,5 m obciążenie to należy rozłożyć na odcinku 4,0 m. Siły te należy zaliczać do układu podstawowego w odniesieniu do stężeń i podpór, zaś - do układu dodatkowego w odniesieniu do przęseł.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)