Obciążenia dodatkowe i wyjątkowe - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 126
Wyświetleń: 1659
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Obciążenia dodatkowe i wyjątkowe - wykład - strona 1 Obciążenia dodatkowe i wyjątkowe - wykład - strona 2 Obciążenia dodatkowe i wyjątkowe - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Obciążenia dodatkowe i wyjątkowe
Do obciążeń dodatkowych zalicza się te obciążenia zmienne, które działają równocześnie z obciążeniami stałymi, a których przeniesienie nie jest celem obli­czanego obiektu lub jego części (oznaczenie D). Zalicza się do nich m.in. (jeśli nie spełniają kryteriów stawianych obciążeniom podstawowym):
- obciążenie wiatrem (ale w odniesieniu do stężeń prze ci w wiatrowych będzie to obciążenie podstawowe),
- obciążenie wywołane zmianami temperatury,
- obciążenie dźwigarów głównych siłami hamowania i przyspieszania,
- obciążenia dźwigarów głównych przęseł, chodników służbowych i pomostów ro­boczych tłumem pieszych na chodnikach,
- obciążenie pojazdami kładek dla pieszych,
- obciążenie dźwigarów głównych siłami związanymi z oporami łożysk,
- przewidywane osiadania podpór,
- obciążenia występujące w czasie budowy,
- obciążenia filarów parciem lodu,
- obciążenia uderzeniami bocznymi taboru w odniesieniu do przęseł.
Obciążenia wyjątkowe są to obciążenia zmienne przekraczające wartości nor­mowe lub występujące sporadycznie, w warunkach odmiennych od normalnej eks­ploatacji obiektu lub jego części (oznaczenie W). Do obciążeń tych zalicza się m.in.:
- obciążenia powstające przy wykolejeniu taboru kolejowego lub tramwajowego,
- obciążenia przy najeździe taboru samochodowego na chodnik, w odniesieniu do konstrukcji chodnika,
- obciążenia ponadnormatywne (konwojowane),
- obciążenia wymuszone nieprzewidzianym osiadaniem podpór (z wyjątkiem szkód górniczych - efekty szkód górniczych obliczane są wg odrębnych przepisów),
- uderzenia pojazdów i statków w podpory.
To samo obciążenie może być podstawowe, dodatkowe łub wyjątkowe w za­leżności od sytuacji i znaczenia obciążenia dla obliczanego elementu konstrukcji.
Każdy rodzaj obciążenia zmiennego, niezależnie od wartości czy charakteru, jeśli tylko projektowany element konstrukcji ma na celuje przenieść, jest obciążeniem podstawowym, ale tylko w odniesieniu do danego elementu. Przy obliczaniu innych elementów konstrukcji dany rodzaj obciążenia może być zaliczony do obciążeń do­datkowych. Np. siły hamowania w odniesieniu do dźwigarów głównych będą zaliczo­ne do obciążeń dodatkowych, bowiem zasadniczym celem dźwigarów głównych jest przenoszenie obciążeń pionowych, a nie sił hamowania. Te same siły hamowania za­licza się do obciążeń podstawowych przy obliczaniu tężników hamownych, ponieważ ich zasadniczą funkcją jest przenoszenie sił hamowania. Z kolei obciążenie wpływami temperatury, zaliczane do obciążeń dodatkowych, dla pewnego typu łuków lub ram może wywoływać siły o wartościach zbliżonych lub przekraczających wartości sił od obciążeń użytkowych, i w związku z tym może stać się obciążeniem podstawowym. Przykładem obciążenia, które zasadniczo zalicza się do obciążeń podstawowych, a może zostać zaliczone do obciążeń wyjątkowych, jeśli występuje obciążenie tabo­rem samochodowym elementów chodnika. Podstawowym obciążeniem zmiennym dla chodników jest bowiem tłum pieszych. Jednak zawsze zachodzi konieczność spraw­dzenia nośności chodnika w przypadku awaryjnego wjechania pojazdu samochodo­wego na chodnik np. jako skutek wypadku samochodowego.

(…)

… powstające przy wykolejeniu taboru kolejowego lub tramwajowego,
- obciążenia przy najeździe taboru samochodowego na chodnik, w odniesieniu do konstrukcji chodnika,
- obciążenia ponadnormatywne (konwojowane),
- obciążenia wymuszone nieprzewidzianym osiadaniem podpór (z wyjątkiem szkód górniczych - efekty szkód górniczych obliczane są wg odrębnych przepisów),
- uderzenia pojazdów i statków w podpory.
To samo…
… wyjątkowych, jeśli występuje obciążenie tabo­rem samochodowym elementów chodnika. Podstawowym obciążeniem zmiennym dla chodników jest bowiem tłum pieszych. Jednak zawsze zachodzi konieczność spraw­dzenia nośności chodnika w przypadku awaryjnego wjechania pojazdu samochodo­wego na chodnik np. jako skutek wypadku samochodowego.
W zależności od rodzaju sprawdzanych konstrukcji: stanów granicznych no­śności (SGN…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz