O poznawaniu dzieła literackiego - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 672
Wyświetleń: 1638
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
O poznawaniu dzieła literackiego - wykład - strona 1 O poznawaniu dzieła literackiego - wykład - strona 2 O poznawaniu dzieła literackiego - wykład - strona 3

Fragment notatki:

O poznawaniu dzieła literackiego
(Roman Ingarden i jego teoria poznawania dzieła literackiego)
Cel Ingardena: stworzyć ogólny schemat poznawania dzieł literackiego, a następnie wyodrębnić odmiany dzieła literackiego i stworzyć założenia upraszczające
Jak należy poznawać dzieło literackie?
POZNAWANIE - jeden z rodzajów obcowania czytelnika z dziełem literackim
może się odbyć na różne sposoby różne wyniki /x różnorodność dzieł literackich
dowiadywanie się o dziele literackim poprzez jego czytanie
DZIEŁO LITERACKIE = dzieło literatury pięknej - przynajmniej rości sobie prawo do bycia dziełem sztuki
jego przeznaczeniem jest umożliwienie czytelnikowi perce4pcji przedmiotu estetycznego
CEL POZNAWANIA - rozstrzygnięcie o wartości dzieła literackiego, bo:
nie każde dzieło sztuki jest wartościowe
doznanie estetyczne nie musi być pozytywne
Poznawanie przedmiotu musi być dostosowane do jego struktury - np. w audycji radiowej za pomocą słuchu, a dzieła materialnego za pomocą wzroku. Nie da się powąchać barwy.
Trzy postawy czytelnika
Postawa czytelnika i dzieło literackie wzajemnie na siebie oddziałują.
Praktyczna - „dla zabicia czasu”
estetyczna
badawcza
Estetyka nie jest ważna
Przedmiot - bodziec przeżyć
Liczy się przyjemność obcowania z dziełem
Przedmiot należy do świata realnego jak inne przedmioty
Poznanie samego przedmiotu w oderwaniu od świata
Czytelnik „wzrusza się byle czym”
Przedmiot od innych przedmiotów różni się tylko cechami- np. ładny
Cel poznania - zdobycie wiedzy o przedmiocie
Konkretyzacja dzieła o niedoskonałej postaci
Przeżycie estetyczne jest bierne i momentalne
Dzieło literackie - narzędzie do zdobycia przyjemności
Przeżycie estetyczne i przedmiot estetyczny:
Nie w każdym przypadku percepcji artystycznej potrzebne jest wyjście od realnego, spostrzeganego przedmiotu - np.
Dzieła literackie
Akty czytania Książka
PRZEŻYCIE ESTETYCZNE :
procesy czasowo rozciągłe, ma charakterystyczny przebieg (nie jest to chwilowa przyjemność)
w przeżyciu estetycznym przeoczamy np. uszkodzenia rzeźby (nie przeszkadza brak rąk Wenus z Milo
to nie jedno przeżycie, lecz pewna ich mnogość - np. rzeźbę trzeba obejrzeć z różnych stron


(…)

… - dokładniejsze przyjrzenie się przedmiotowi estetycznemu
Odpowiedź emocjonalna - albo nam się podoba albo nie
Kolejne fazy przeżycia estycznego w konsekwencji powodują ukonstytuowanie się przedmiotu estetycznego
PRZEDMIOT ESTETYCZNY - przedmiot doznania estetycznego
Czy przeżycia literackie można zaliczyć do przeżyć estetycznych? - Ingarden polemizuje z Tatarkiewiczem
Władysław Tatarkiewicz dzieli przeżycia…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz