To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Nurty pedagogiki: - Naturalizm pedagogiczny , zgodnie z którym dobre jest to, co dzieje się w trakcie naturalnego, spontanicznego rozwoju jednostki. Wychowawca nie powinien więc wpływać na tok tego procesu, a jedynie ostrożnie go wspomagać.
- Socjologizm p edagogiczny, zgodnie z którym w wychowaniu ważne jest oddziaływanie na jednostki i grupy ludzkie. W takim ujęciu zadaniem wychowawcy jest przekazywanie młodym pokoleniom norm, wartości i wzorców zachowania.
- Pedagogika kultury , zgodnie z którą człowiek jest istotą uczestniczącą w procesie przeżywania i tworzenia wartości. W modelu tym wychowanie polega na przygotowaniu człowieka do życia w świecie kultury i tworzenia jej wartości.
Typy szkół : - Szkoła tradycyjna, której zadaniem jest przekazanie określonej ilości wiedzy i ukształtowanie pożądanych społecznie cnót - porządku i karności.
- Szkoła postępowa , której zadaniem jest przede wszystkim nauczenie rozwiązywania problemów, ukształtowanie umiejętności twórczego stosowania wiedzy i przygotowanie do samokształcenia
- Szkoła skupiona na rozwoju psychicznym , której zadaniem pomaganie ludziom w poznawaniu samych siebie, ułatwianie rozpoznawania dyspozycji psychicznych, znajdowanie spokoju wewnętrznego oraz uczenie porozumiewania się z innymi. dydaktyka - dział pedagogiki: nauka o metodach nauczania i uczenia się. [Słownik języka polskiego, 1989
metodyka - dydaktyka szczegółowa jakiegoś przedmiotu szkolnego, omawiająca cele i sposoby nauczania tego przedmiotu. Słownik języka polskiego, 1989
uczenie się - proces, w którego toku na podstawie doświadczenia, poznania i ćwiczenia powstają nowe formy zachowania się i działania lub ulegają zmianie formy wcześniej nabyte. [Okoń, 2001
uczenie się ruchów - uwarunkowana doświadczeniem, stosunkowo trwała zmiana kompetencji do osiągania określonych celów w określonych sytuacjach przez określone zachowanie ruchowe. [Hossner, Künzell, 2003
nauczanie - planowa i systematyczna praca nauczyciela z uczniami mająca na celu wywołanie pożądanych, trwałych zmian w ich postępowaniu, dyspozycjach i całej osobowości pod wpływem uczenia się i opanowywania wiedzy, przekazywania wartości i działań praktycznych [Okoń, 2001
wychowanie - świadomie organizowana działalność społeczna, oparta na współdziałaniu wychowanka i wychowawcy, której celem jest wywołanie zamierzonych zmian w osobowości wychowanka.
[Janowski, 2002, zmodyfikowane
motywy - czynniki wewnętrzne natury psychicznej i fizjologicznej, świadome lub nieświadome, skłaniające do określonego działania; pobudki, powody; uzasadnienie postępowania lub rozumowania.
(…)
…
Nurty pedagogiki:
- Naturalizm pedagogiczny, zgodnie z którym dobre jest to, co dzieje się w trakcie naturalnego, spontanicznego rozwoju jednostki. Wychowawca nie powinien więc wpływać na tok tego procesu, a jedynie ostrożnie go wspomagać.
- Socjologizm pedagogiczny, zgodnie z którym w wychowaniu ważne jest oddziaływanie na jednostki i grupy ludzkie. W takim ujęciu zadaniem wychowawcy…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)