Filozofia nowożytna XV- XIX
1453- Zdobycie Konstantynopola przez Turków,
1492- Odkrycie Ameryki (wcześniej wynaleziono kompas)
1517- M. Luter przybija swoje tezy na drzwiach kościoła w Wittenberdze Wynalezienie kompasu i wynalezienie druku.
Zwiastuni filozofii Odrodzenia:
Leonardo da Vinci (1452-1529) artysta, malarz odkrywca, człowiek wszechstronny. Człowiek za pomocą techniki może podporządkować sobie świat. Rysunek czaszki, kreska gdzie jest tzw. zmysł wspólny. Prawda dotycząca rzeczy drobnych jest lepsza iż niepewne poglądy na tematy wzniosłe.
Mikołaj z Kuzy (Cusa), Kuzańczyk (1401-1464)
(zwiastunem Odrodzenia)
Świat jest Bogiem, który stał się widoczny.
Świat jest rozwinięciem Boga explicatio Dei, Bóg jest obecny w całym stworzeniu. Boga można pojąć tylko jako stworzyciela. Nie ma świata bez Boga i Boga bez świata.
Poznanie Boga dla przyrodzonego umysłu jest niemożliwe, tylko dzięki oświeceniu przez wiarę możliwe jest intuicyjne poznanie Boga.
„ Wiem, że wszystko, to co wiem nie jest Bogiem, i że wszystko co pojmuję nie jest Mu podobne. Teologia negatywna.
Poznanie polega na mierzeniu, gdzie nie ma miary tam nie ma wiedzy.
Dwie zasady: starożytna i średniowieczna.
Stań się kim jesteś, oddaj się całkowicie Bogu.
Człowiek przedstawia sobą cały świat - jest mikrokosmosem.
Kepler, Bruno, Newton , Leibniz nawiązywali do Kuzańczyka. Jedność znajdująca się w Nieskończoności wyprzedza wszelkie zróżnicowanie.
Prekursor historii prawa, udowodnił, że donacja Konstantyna (272-337) jest fałszerstwem. W 391 roku chrześcijaństwo stała się religią panującą.
(1) Filozofia przestała skupiać się na Bogu tylko skupiała swe badania na przyrodzie i człowieku , (2) odrzucono dogmaty (3) większe zaufanie do doświadczenia niż do rozumu I okres: Odrodzenie (XV-XVI):
Leonardo da Vinci (1452-1529)
1. Renesansowa filozofia przyrody:
Najpierw Bóg stworzył niebo i ziemię, następnie światłość, niech się staną światła na niebie . I Bóg uczynił i słońce i księżyc i gwiazdy.
Kopernik 1473- 1543) Ziemia nie jest w centrum świata, środek Ziemi to środek ciężkości na Ziemi oraz punkt wokół którego obraca się księżyc.
Dzieło Kopernika wywarło największy wpływ na ludzkiego ducha. Zostało zakazane dopiero w 1611 roku.
Giordano Bruno - -1548- 17 II 1600 (głosił nieskończoność świata i wielość systemów słonecznych) . Skłaniał się do panteizmu i uważał, że nieosobowy duch jest duszą organizmu jaki jest świat. (7 lat w więzieniu, nie chciał nic odwołać i spalono go na stosie).
(…)
…: Krytyka czystego rozumu,
Prolegomena do wszelkiej przyszłej metafizyki, która będzie mogła wystąpić jako nauka.
1785- Uzasadnienie metafizyki moralności
Krytyka praktycznego rozumu,
Krytyka władzy sądzenia.
1793- Religia w obrębie samego rozumu.
1795- O wiecznym pokoju
1798 - Antropologia w ujęciu pragmatycznym.
„Musiałem obalić wiedzę , aby zrobić miejsce dla wiary”
Estetyka:
Upodobania estetyczne…
… nam są w doświadczeniu wewnętrznym nasze własne przeżycia psychiczne, strumień świadomości, a nie żadna jaźń, dusza, substrat tych przeżyć.
Stosunek zachodzący między podmiotem poznającym a przedmiotem poznania nazywamy stosunkiem intencjonalnym.
Podmiot poznający zachowuje się w akcie poznania W sposób czynny, w pewien sposób konstytuuje przedmiot.
Doświadczenie ukazuje nam nie prawdziwą rzeczywistość…
… syntetyczne a priori.
Aprioryzm umiarkowany.
Istnieją zdania a priori, nie będące twierdzeniami analitycznymi.
(czysta wyobraźnia , wgląd w istotę rzeczy).
Podmiot poznający nie poznaje „rzeczy samych w sobie” tylko umysł pobudzony przez niezależną od nas rzeczywistość konstruuje rzeczy dla nas. Przedmioty z jakimi mamy do czynienia w doświadczeniu nie są przedmiotami od umysłu niezależnymi, tylko są konstruktami umysłu.
Kant był agnostykiem, tzn. rzeczy w sobie „noumeny” nie poznajemy tylko zjawiska „fenomeny” są dla nas poznawalne.
Wszystko co doświadczamy to ujmujemy w czasoprzestrzeni.
Współcześnie termin „ agnostycyzm „ stosuje się w znaczeniu agnostycyzm religijny.
Zmysły otwierają nas na świat. (Jest mi ciepło, widzę jasno). Musi wtrącić się rozsądek, aby budować takie zdania jak: Słońce świeci…
…, oraz zdolność wyciągania wniosków wyprowadzających poza doświadczenie.
Co mogę poznać ? Jak powinienem postępować? Na co mogę mieć nadzieję.
Empiryzm i aprioryzm
Empiryzm skrajny.
Wszelkie uzasadnione twierdzenie (poznanie) musi opierać się bezpośrednio lub pośrednio na doświadczeniu.
Empiryzm umiarkowany.
Tylko zdania analityczne są uprawnionymi twierdzeniami a priori.
Aprioryzm umiarkowany.
Istnieją zdania…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)