NORMY EMISJI SPALIN Europejski standard emisji spalin - norma dopuszczalnych emisji spalin w nowych pojazdach sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej . Standardy te zostały opracowane w serii Dyrektyw Europejskich . Obecnie, emisja tlenków azotu , węglowodorów , tlenków węgla i cząstek stałych są uregulowane dla większości pojazdów , samochodów osobowych, ciężarówek, autobusów, pociągów, traktorów i maszyn rolniczych, barek, lecz wyłączając statki morskie i samoloty. Dla każdego typu pojazdu, stosowane są inne standardy. Spełnianie wymogów emisji jest określone przez uruchomienie silnika w standardowym testowym cyklu. Niespełniające wymogów emisji pojazdy nie mogą być sprzedawane na terenie UE, ale najnowsze standardy nie dotyczą pojazdów już jeżdżących. Nie ma żadnych nakazów używania specyficznych technologii by spełnić wymogi emisji, lecz przy ustalaniu standardów brana jest pod uwagę ogólnie dostępna technologia. Nowe modele muszą spełniać obecnie istniejące lub planowane standardy lecz modele o krótkim cyklu życia mogą być oferowane w poprawionej wersji silnikowej. Normy spalin dla pojazdów z silnikiem benzynowym Dopuszczalne wartości emisji spalin w poszczególnych normach EURO dla pojazdów z silnikiem benzynowym [g/km] EURO 1 EURO 2 EURO 3 EURO 4 EURO 5 CO 2,72 2,2 2,3 1 1 HC - - 0,2 0,1 0,1 NOx - - 0,15 0,08 0,06 HC+NOx 0,97 0,5 - - - PM - - - - 0,005 Normy spalin dla pojazdów z silnikiem wysokoprężnym Dopuszczalne wartości emisji spalin w poszczególnych normach EURO dla pojazdów z silnikiem wysokoprężnym [g/km] EURO 1 EURO 2 EURO 3 EURO 4 EURO 5 CO 3,16 1 0,64 0,5 0,5 HC - 0,15 0,06 0,05 0,05 NOx - 0,55 0,5 0,25 0,18 HC+NOx 1,13 0,7 0,56 0,3 0,23 PM 0,14 0,08 0,05 0,009 0,005 Normy spalin dla pojazdów dwukołowych Aktualna wartość graniczna dla pojazdów dwukołowych
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)