Rozwój motoryzacji a zanieczyszczenia powietrza-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 21
Wyświetleń: 714
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rozwój motoryzacji a zanieczyszczenia powietrza-opracowanie - strona 1 Rozwój motoryzacji a zanieczyszczenia powietrza-opracowanie - strona 2 Rozwój motoryzacji a zanieczyszczenia powietrza-opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

POLITECHNIKA WROCŁAWSKA
WYDZIAŁ INŻYNIERII ŚRODOWISKA
Kierunek Inżynieria Środowiska
Seminarium z przedmiotu:
OCHRONA POWIETRZA
Temat opracowania:
ROZWÓJ MOTORYZACJI A ZANIECZYSZCZENIA POWIETRZA
Spis treści:
1. Wstęp (wprowadzenie do zagadnienia motoryzacji)
2. Rozwinięcie:
2.1. Zanieczyszczenia powietrza powodowane transportem samochodowym
2.2. Podział składników spalin silnika niskoprężnego (ZI)
2.3. Opis składników spalin silnika ZI
2.4. Podział składników spalin silnika wysokoprężnego (ZS)
2.5. Opis składników spalin silnika ZS
2.6. Czynniki wpływające na spaliny ZS
2.7. Rodzaje dymów silnika wysokoprężnego
2.8. Wpływ spalin silnika wysokoprężnego na organizm człowieka
2.9. LPG jako paliwo ekologiczne
2.10. Zapobieganie zanieczyszczeniom
2.10.1. Biopaliwa 3. Podsumowanie
4. Literatura
1. WSTĘP
Kiedy w 1907 pierwszy samochód Ford'a poruszał się po drogach, nie stwarzał problemu zanieczyszczenia, mimo że na kilometr wykapywało z jego mechanizmów co najmniej 0,1 litra oleju, a dym z jego rury wylotowej był trujący, pełen sadzy i niedopalonych węglowodorów. Działo się tak, ponieważ był dobrem nieosiągalnym dla przeciętnego obywatela, dlatego liczba pojazdów była ograniczona i nie miała wpływu na środowisko.
1.1. Pierwszy samochód Henry'egoForda
Jednak w latach 80. i 90. sytuacja uległa diametralnej zmianie. Liczba aut rosła z roku na rok i nastąpił masowy rozwój motoryzacji. Problem samochodu jako źródła zanieczyszczeń pojawił się, gdy naturalne metody „oczyszczania” środowiska ze spalin (np. wiatr), okazywały się niewystarczające. 2. ROZWINIĘCIE
2.1. ZANIECZYSZCZENIA POWIETRZA POWODOWANE TRANSPORTEM SAMOCHODOWYM
Dziś trudno wyobrazić sobie życie bez samochodu. Niestety tak silny rozwój motoryzacji nie pozostaje bez echa dla środowiska naturalnego. Pośród wszystkich środków transportu, transport samochodowy, ma największy udział w zanieczyszczaniu powietrza atmosferycznego emitowanego podczas pracy silnika

(…)

… SKŁADNIKÓW SPALIN SILNIKA ZI
Tlenek węgla (CO)
Jest produktem niedokończonego procesu spalania węgla (C), w komorze spalania silnika przy ograniczonej ilości powietrza. Jest gazem silnie trującym,bezbarwnym i bezwonnym, którego stężenie w spalinach może przekroczyć poziom nawet 10% (objętościowo). Stężenie od 0,10-0,20% tlenku węgla w ciągu 30 minut powoduje śmierć, gdyż tlenek węgla odbiera całą zawartość…
…. 78%), dostaje się do komory spalania, a następnie do spalin. Para wodna (H2O) Jest to końcowy produkt procesu spalania w silniku i utleniania w katalizatorze. 2.4. PODZIAŁ SKŁADNIKÓW SPALIN SILNIKA WYSOKOPRĘŻNEGO (ZS)
Składniki spalin silnika o zapłonie samoczynnym (wysokoprężnego):
- toksyczne:
- węgiel (sadza),
- tlenek węgla,
- węglowodory,
- dwutlenek siarki,
- dwutlenek azotu, - aldehydy…
… redukcja tlenków azotu zawartych w spalinach - czyli odłączanie tlenu od tlenków azotu i uzyskanie czystego azotu (N2).  Dwutlenek węgla (CO2) Jest gazem bezbarwnym nietoksycznym bez zapachu, niepalnym, cięższym 1,5 raza od powietrza. Nadmierny wzrost zawartości tego gazu w atmosferze powoduje tzw. Efekt cieplarniany. Powstaje jako produkt spalania węgla (C) w komorze spalania silnika. Dwutlenek węgla…
… na spaliny silników benzynowych nie niesie ze sobą takiego samego ryzyka.
2.9. LPG JAKO PALIWO EKOLOGICZNE
2.9. Znak oznaczający stację autogazu
W odniesieniu do wymogów UE związanych z bezpiecznym użytkowanie energii oraz walką z globalnym ociepleniem, doskonałą alternatywą dla paliw kopalnych jest gaz płynny - LPG. Ma strukturę, która sprawia, że możemy zaliczyć go do paliw o niższej emisyjności…
… współczynniki od innych paliw kopalnych. Od 01.01.2007. gaz płynny do zasilania pojazdów samochodowych, (w tym wózków widłowych), powinien spełniać wymogi normy PN-EN 589, zwanej normą autogazową. Aby propan-butan mógł być stosowany jako autogaz powinien charakteryzować się: - liczbą oktanowo - motorową nie niższą niż 89,
- zawartością siarki nie większą niż 50 mg/kg,
- prężnością par - max 1550 kPa przy 40°C…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz