Neoanarchizm
ANARCHIZM WSPÓŁCZESNY
- po II wojnie światowej rozwój piśmiennictwa anarchistycznego
- niepokoje studenckie lat 60.
Określenie stosunku do liberalizmu i komunizmu
- tak jak liberalizm domaga się wolności - tak jak komuniści żąda równości
- ale w odróżnieniu od nich uważają wolność i równość za wartości komplementarne
- odrzucają też ideę postępu społecznego, bo istotą życia społecznego jest ciągła walka między rządzonymi a rządzącymi, posiadającymi i nieposiadajacymi, itp.
Organizacja bez autorytetów przymusu
- trwałe funkcjonowanie organizacji nie musi opierać się na przymusie
- odrzucenie instytucjonalizacji organizacji, grup menadżerskich i biurokratycznych
- organizacje są społecznie niezbędne, ale miałyby być dobrowolne, funkcjonalne, małe, elastyczne
Rozwiązywanie problemów pracy i własności
- zadaniem organizacji jest nadawanie pracy charakteru przyjemnego
- organizowanie pracy powinno należeć do samych pracujących
- prawo własności powinno zależeć od uzasadnionych potrzeb
- własność prywatna lepsza od innych form
Odróżnienie antymilitaryzmu od pacyfizmu
- odrzucają wojnę, bo wiąże się ona z państwem j jego przemocą
- odmawiają uczestnictwa w wojnach, które mają doprowadzić do zniszczenia państwa
- dopuszczają przemoc, jeśli prowadzi ona do anarchistycznych celów i wartości
Stosunek do religii i kościoła
- większość współczesnych anarchistów pochwala postawy racjonalistyczne, humanistyczne, świeckie - istnieją jednak też anarchiści religijni
- zgoda, co do tego, że sprawa religii ma pozostawać w sferze decyzji osobistych jednostki
Krajowe ośrodki anarchistyczne:
- Francja - Lewica Proletariacka, Rewolucyjna Organizacja Anarchistyczna
- RFN - Frakcja Armii Czerwonej
- Włochy - Czerwone Brygady
Centra międzynarodowe anarchizmu współczesnego:
- Federacja Anarchistów
- Międzynarodówka Sytuacjonistów
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)