To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Nawierzchnia drewniana
Nawierzchnia drewniana w mostach drogowych składa się najczęściej z dwóch warstw bali lub desek: dolnej-nośnej i górnej-ścieralnej. Grubość bali lub desek warstwy dolnej powinna być mniejsza niż 10 cm, a warstwy górnej mniejsza niż 4,5 cm "[208].
W mostach o malej rozpiętości (/ ]. Najczęściej stosuje się drugie z podanych rozwiązań, a sposób jego uzyskania przy poprzeeznicy jedno- i dwuczęściowej przedstawiono na rys. 7.3.
Dwa pierwsze rodzaje pomostów stosowane są w postaci czystej - drewnianej. Należy podkreślić, że opisane nawierzchnie stosuje się do chwili obecnej bez względu na rodzaj dźwigarów.
(…)
… poprzecznego ku krawędziom.
W mostach o większym rozstawie dźwigarów poprzecznice są wykonyw ane jako belki złożone. Kiedyś były one umieszczone na drewnianych łożyskach (rys. 7.4), a obecnie na neoprenowych bądź stalowych. W takich mostach mogą być potrzebne podłużnice ułożone na poprzecznicach.
W przypadku nie stosowania podłużnie, dolne deski nawierzchni mostu układa się równolegle od osi mostu na poprzecznicach w odstępach miedzy deskami 3 s- 5 cm i przybija się do nich gwoździami o długości 2-krotnie większej niż grubość desek.
Górna warstwa desek nawierzchni układanych w różny sposób obok siebie jest przybita do dolnych desek gwoździami 5,5-krotnie większymi niż grubość desek.
Nawierzchnię chodników wznoszących się nad poziom jezdni układa się na poprzecznicach równolegle do osi mostu. Słupki poręczy przymocow uje się do belek poprzecznych na wcięcia i śruby. Na słupki nakłada się poehwyt, np. za pomocą czopów i kołków (rys. 7.4).
Przykłady eksploatowanych do tej pory obiektów tradycyjnych z nawierzchnią drewnianą przedstawiono w rozdziale 5. Natomiast w rozdziale 6 pokazano mosty współczesne z przykładowymi rozwiązaniami nawierzchni.
…
… ścierają się bardziej pośrodku niż przy krawędziach. W jezdni tworzą się wyboje. Dużą niedogodnością tego układu jest fakt, że należy wymienić całą lub połowę górnej warstwy, co powoduje przerwę w ruchu na całej lub co najmniej na połowie szerokości mostu.
Układ desek warstwy górnej wzdłuż osi mostu (podłużny) powoduje szybkie wyrobienie kolein pod kołami pojazdów i zwiększenie śliskości mokrej jezdni…
… się nawierzchnię z dyli ułożonych poprzecznie.
Spadki poprzeczne nawierzchni drewnianej wynoszą 1 4- 2%. Uzyskuje się je albo przez zmienną grubość podłużnie, albo przez zbieżność poprzecznie względnie przez zastosowanie na podrużnicach lub poprzecznicach odpowiednich nakładek [ i ?>]. Najczęściej stosuje się drugie z podanych rozwiązań, a sposób jego uzyskania przy poprzeeznicy jedno- i dwuczęściowej…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)