To tylko jedna z 8 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Mosty zwodzone
W mostach zwodzonych należy stosować jak najlżejszy pomost. Warunek ten spełnia oczywiście pomost drewniany. Mosty takie są budowane także obecnie.
Opisany most jest wprawdzie w p rwej swojej masie konstrukcją stalowej zastosowany rodzaj pomostu jego opis znalazł się w tej książce. Obiekt ten został zbudowany w Kopenhadze (Dania), w rejonie nowej opery, w 2003 roku. Most składa się z dwóch przęseł. Jedno, podnoszone za pomocą przeciwwagi, o długości przęsła wraz z przeciwwagą równej 14,52 m i z przęsła stałego o rozpiętości 16,32 m (rys. 5.79, 5.80 i 5.81). Szerokość całkowita mostu wynosi 10,33 m. Szczegóły konstrukcji mostu zamieszczono w podrozdziale 5.3.9.1 przy okazji opisu mostu stałego wybudowanego w tym samym, rejonie Kopenhagi.
Most jest otwierany za pomocą dwóch cylindrów hydraulicznych ukrytych poniżej poziomu gruntu, w specjalnej skrzyni stalowej schowanej w betonowym kesonie. Takie rozwiązanie zastosowano zamiast klasycznej przeciwwagi. Przęsło jest unoszone siłą 2 x 1600 kN. Może być otwierane przy wietrze o prędkości nie przekraczającej 16 m/s. Dokładny opis szczegółowych rozwiązań zarówno systemu podnoszenia jak i łożysk oraz połączenia z przęsłem stałym można znaleźć w [117].
Z kolei przykładem historycznego mostu zwodzonego jest most w Giżycku. Jest to konstrukcja obrotowa o pionowej osi obrotu (rys. 5.82 + 5.85). Przyjmuje się, iż most wybudowano w 1889 roku, aczkolwiek z niektórych materiałów wynika, że przyczółki wykonano już w latach 40. XIX wieku [199].
Most eksploatowano bezawaryjnie do końca II wojny światowej. W łatach czterdziestych XX wieku był poddawany najprawdopodobniej dużym przeciążeniom. Jak wynika z relacji mieszkańców przez most przejeżdżały nawet czołgi. W 1946 roku opracowano dokumentację techniczną dotyczącą wymiany fragmentów konstrukcji uszkodzonych w czasie wojny. Na jej podstawie przeprowadzono remont dźwigarów głównych, zespołu koła jezdnego oraz łożyska pryzmatycznego.
W roku 1992 opracowano projekt rewaloryzacji obiektu mający na celu odtworzenie pierwotnej konstrukcji, a także jej wzmocnienie. Prace te przeprowadzę™ w 1993 roku.
Następnie w październiku 1997 roku wymieniono łożyska obrotowe oraz przeprowadzono prace kosmetyczne na przyczółkach (fugowanie). Z kolei w 1999 roku naprawiono przekładnię ślimakową naprowadzającą koło zębate, a w 2000 roku wymieniono nawierzchnię drewnianą.
W stanie otwartym dla ruchu kołowego schematem statycznym mostu jest belka ciągła dwuprzęsłowa. Natomiast w stanie zamkniętym jest to belka jednoprzę-słowa ze wspornikiem.
Rozpiętość teoretyczna mostu wynosi 12,12 + 7,38 m, a jego długość całkowita 21,00 m. Całkowita szerokość mostu jest równa 7,6 m (dwa chodniki po
(…)
… do 1050 mm. Rozstaw osiowy dźwigarów wynosi 4000 mm. Są one stężone kratownicowymi poprzecznicami o wysokości 550 (600) mm, o rozstawie 2020 mm oraz umieszczonymi w poziomie ich pasa dolnego płaskownikami 80 x 10 mm w układzie „X", pełniącymi rolę wiatrownic. Wyjątek stanowi skrajna poprzecznica w rejonie łożyska obrotowego, która ma postać blachownicy o wysokości 850 mm.
Wszystkie elementy poprzecznie kratownicowych tj. dolne i górne pasy oraz krzyżu lec wykonano z jednego kątownika 65 x 65 x 7 mm.
Na poprzecznicach oparte są podłużnice, które są zbudowane z ceowników walcowanych o wysokości 180 mm, rozmieszczonych w rozstawie 825 mm.
Na konstrukcję chodnika składają się wsporniki chodnikowe o wysięgu 1800 mm wy konane z kątowników 65 X 65 x 7 mm i belka podporeczowa, która jest wykonana z ceownika…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)