To tylko jedna z 11 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Mosty z dźwigarami blachownicowymi
Jednym z bardziej znanych mostów w tej kategorii był most w Wyszogrodzie [194], Został zbudowany w czasie I wojny światowej (w 1916 roku) przez Niemcówz 34 przęseł blachownicowych o rozpiętości po 20 m, z 2 przęseł zwodzonych o rozpiętości 20 m, z 8 przęseł kratownicowych o rozpiętości po 40 m, z 4 przęseł kratownicowych o rozpiętości po 60 m. Jezdnia miała szerokość 5,50 m z obustronnym chodnikiem o szerokości po 0,75 m. Od 1947 roku do 1987 roku szerokość mostu, cały czas traktowanego jako obiekt tymczasowy wynosiła 6,0 m jezdnia + dwa chodniki po 0,5 m. Nośność obiektu była określona na 10 t. Od 1987 roku do chwili jego rozbiórki w 1999 roku, szerokość jezdni tego obiektu została ograniczona do 2,0 m, a jego nośności do 2,5 t. Wprowadzono w ten sposób ruch jednokierunkowy.
Pierwotna nośność mostu została obliczona na obciążenie działami wojskowymi o ciężarze 20 t i równomiernie rozłożonym ciężarem równym 400 kg/m2.
Konstrukcja dolna mostu składała się z 47 drewnianych podpór pośrednich i 2 kamiennych przyczółków.
Utrzymanie tego typu mostu dla potrzeb gospodarki w okresie po 1 wojnie światowej ze względów technicznych i ekonomicznych oceniane było jako zło konieczne. Niestety bardzo długo nie zdołano podjąć decyzji o budowie mostu stałego, ponosząc bardzo wysokie koszty utrzymania i remontów. Taki stan rzeczy utrzymał się przez cały okres międzywojenny, przy czym problemy związane z konserwacją mostu piętrzyły się szczególnie w czasie pochodu lodów. 24 marca 1924 roku pochód lodów zniszczył kompletnie 5 sąsiadujących ze sobą izbic w środku rzeki oraz położone za tymi izbicami 4 podpory, a konstrukcja 5 przęseł, o rozpiętości po 20 m każde, runęła do wody.
Powodem ponoszenia wysokich kosztów utrzymania mostu, poza awariami, była jego ogromna długość. Długość ta wynosząca 1280 m, była wynikiem poważnego błędu w jego lokalizacji. Otóż Niemcy budując ten most nie usytuowali go prostopadle do nurtu rzeki, lecz w skosie, odbiegając od właściwego kierunku o około 30°. Poza zbędnym wydłużeniem obiektu, spowodowało to znacznie większe zagrożenie w czasie spływu lodów.
We wrześniu 1939 roku ustępujące pod naporem armii niemieckiej wojska polskie zniszczyły most. W czasie okupacji ten most został odbudowany jako drewniany, z zastosowaniem zarówno drewnianych podpór, jak i drewnianych dźwigarów systemu „Lembkego". Natomiast przęsło żeglowne o rozpiętości 35 m wykonane zostało ze stalowych dźwigarów kratowych z jazdą dołem.
W 1945 roku most w Wyszogrodzie został ponownie zniszczony przez wycofujące się wojsko niemieckie. W 1946 roku most został oddany ponownie do użytku.
Był odbudowany praktycznie do stanu takiego, jaki został wykonany przez Niemców w czasie okupacji.
(…)
… na podporach drewnianych (rys. 5.67 i 5.68).
W 1974 roku. w ramach budowy Trasy Łazienkowskiej w Warszawie nad portem jachtowym i wioślarskim w rejonie ul. Zaruskiego wybudowano sześcioprzę-słowy most o konstrukcji hybrydowej z dźwigarami blachownieowymi i pomostem z drewna litego o rozpiętości około 60 m (rys. 5.69 i 5.70). Wzorowano się na tradycyjnych rozwiązaniach jak np. most w Wyszogrodzie. Mosty z dźwigarami stalowymi i pomostem drewnianym buduje się również w XXI wieku. Takim przykładem jest obiekt, a właściwie pięć o takiej samej konstrukcji, ale o różnej rozpiętości, wybudowane w Kopenhadze (Dania), w rejonie nowej opery i oddane do użytku w 2003 roku.
Przykładowy most przedstawiono na rys. 5.71 + 5.74. Dźwigarami głównymi są blachownice typu HE 800 A, B i M o rozpiętości od 16,4 do 27,0 m, w zależności od mostu. Także szerokość tych mostów jest różna od 10,33 m do 15,33 m. Rozstaw dźwigarów wy nosi 1,25 m. Z uwagi na dopuszczalną długość i wielkość ugięć drewnianych belek pomostu pomiędzy dźwigary wprowadzono podłużnice typu HE 220 B. Dźwigary główne stężono poprzecznicami rozstawionymi wzdłuż przęsła co 2.2 m. Natomiast podłużnice oparto na poprzecznicach. Elementy konstrukcji stalowej…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)