Mosty z dźwigarami kratownicowymi - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 84
Wyświetleń: 1064
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Mosty z dźwigarami kratownicowymi - wykład - strona 1 Mosty z dźwigarami kratownicowymi - wykład - strona 2 Mosty z dźwigarami kratownicowymi - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Mosty z dźwigarami kratownicowymi
Niewiele takich konstrukcji jest nadal eksploatowanych w Polsce. Zalicza się do nich most przez rzekę Bug w Małkini. Jest to obiekt siedmioprzęsłowy o długości całkowitej 7 x 48,60 = 340,20 m i szerokości całkowitej 6,97 m (rys. 5.75 i 5.76) [198].
Konstrukcję nośną, stanowi 7 swobodnie podpartych przęseł składających się z 4 dźwigarów kratownicowych (dwie pary). Każda z kratownic jest zbudowana z 6-metrowcj długości segmentów typowego (niegdyś) dźwigara L-36. Wysokość teoretyczna dźwigara wynosi 3,0 m. Poszczególne segmenty połączone są ze sobą za pomocą nitów i śrub. Dźwigary główne wykonano ze stali odpowiadającej 18G2A. natomiast elementy drugorzędne ze stali odpowiadającej St3M.
Bezpośrednio na pasach górnych dźwigarów kratowych ułożono drewniane mo­stownice. Do nich przymocowane są szyny kolejowe (jeden tor) i dwuwarstwowa jezdnia drogowa z bali drewnianych. Pokład dolny zbudowany jest z bali o grubości 7,5 cm, a pokład górny z bali o grubości 5,0 cm. które są ułożone w jodełkę. Ponadto od strony górnej wody na moście zainstalowany jest chodnik dla pieszych. Na jezdni drogowej ułożono dywanik asfaltów}', którego resztki są gdzieniegdzie widoczne.
Przyczółki, filary i łożyska mają charakter stały. Przyczółki są betonowe, z tym, że z uwagi na istniejące dylatacje w fundamentach, skrzydełka są oddzielone od korpu­sów. Posadowione są one bezpośrednio na płycie żelbetowej o grubości 160 cm. Fila­ry, o konstrukcji żelbetowej, posadowiono na fundamentach wybudowanych zapew­ne przed II wojną światową. Jest to posadowienie bezpośrednie lub na kesonach. Tylko filar nr 2 zbudowano łącznie z fundamentem płaskim w 1971 roku. Podpory wykonano z betonu, marki „200". Są one zaprojektowane na obciążenie klasy NC (wg PN-66/B-2015) poruszające się po dwóch torach, natomiast konstrukcję nośną za­projektowano na obciążenie kolejowe klasy NL, bądź pojazd kołowy o ciężarze 20 t.
Przęsła kratownicowe opierają się na klasycznych łożyskach stalowych. Na moście nie ma urządzeń dylatacyjnych.
W 1997 roku wstrzymano definitywnie ruch kolejowy na moście. Stopniowo ograniczano ciężar i wymiary taboru samochodowego. Jeszcze w 1996 roku no­śność określano na 301. Po przeglądzie szczegółowym przeprowadzonym w kwiet­niu 1997 roku postulowano ograniczenie przejazdu samochodów o masie przekra­czającej 20 t. W 1998 roku dopuszczono ruch pojazdów tylko o masie 2,5 t. Dodatkowo przed mostem ustawiono bramki ograniczające wymiary pojazdów. Ruch odbywa się na przemian, raz w jednym i raz w drugim kierunku.
Innym tego typu obiektem jest most przez rzekę Bug w ciągu drogi krajowej nr 62 w km 332 + 427 w miejscowości Frankopol, który został wybudowany w 1964 roku (rys. 5.77 i 5.78). Składa się z trzech części: dwóch mostów rozdzielczych jednoprzęsłowych i konstrukcji zasadniczej siedmioprzęsłowej [197].

(…)

… kratownicy położone są poprzecznice w rozstawie odpowia­dającym rozstawowi słupków dźwigara kratowego (skrajne 5 poprzecznie znajduje się w rozstawie 2,633 m, a pozostałe w rozstawie 2,667 m). Na poprzecznicach ułożono równoległe do osi drogi podłużnice w rozstawie 90 cm, a na nich dwie warstwy dyli drewnianych: górną warstwę „w jodełkę" i dolną prostopadle do jezd­ni. Na dylach zaś ułożono nawierzchnię…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz