To tylko jedna z 7 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Mosty z dźwigarami kratownicowymi
Niewiele takich konstrukcji jest nadal eksploatowanych w Polsce. Zalicza się do nich most przez rzekę Bug w Małkini. Jest to obiekt siedmioprzęsłowy o długości całkowitej 7 x 48,60 = 340,20 m i szerokości całkowitej 6,97 m (rys. 5.75 i 5.76) [198].
Konstrukcję nośną, stanowi 7 swobodnie podpartych przęseł składających się z 4 dźwigarów kratownicowych (dwie pary). Każda z kratownic jest zbudowana z 6-metrowcj długości segmentów typowego (niegdyś) dźwigara L-36. Wysokość teoretyczna dźwigara wynosi 3,0 m. Poszczególne segmenty połączone są ze sobą za pomocą nitów i śrub. Dźwigary główne wykonano ze stali odpowiadającej 18G2A. natomiast elementy drugorzędne ze stali odpowiadającej St3M.
Bezpośrednio na pasach górnych dźwigarów kratowych ułożono drewniane mostownice. Do nich przymocowane są szyny kolejowe (jeden tor) i dwuwarstwowa jezdnia drogowa z bali drewnianych. Pokład dolny zbudowany jest z bali o grubości 7,5 cm, a pokład górny z bali o grubości 5,0 cm. które są ułożone w jodełkę. Ponadto od strony górnej wody na moście zainstalowany jest chodnik dla pieszych. Na jezdni drogowej ułożono dywanik asfaltów}', którego resztki są gdzieniegdzie widoczne.
Przyczółki, filary i łożyska mają charakter stały. Przyczółki są betonowe, z tym, że z uwagi na istniejące dylatacje w fundamentach, skrzydełka są oddzielone od korpusów. Posadowione są one bezpośrednio na płycie żelbetowej o grubości 160 cm. Filary, o konstrukcji żelbetowej, posadowiono na fundamentach wybudowanych zapewne przed II wojną światową. Jest to posadowienie bezpośrednie lub na kesonach. Tylko filar nr 2 zbudowano łącznie z fundamentem płaskim w 1971 roku. Podpory wykonano z betonu, marki „200". Są one zaprojektowane na obciążenie klasy NC (wg PN-66/B-2015) poruszające się po dwóch torach, natomiast konstrukcję nośną zaprojektowano na obciążenie kolejowe klasy NL, bądź pojazd kołowy o ciężarze 20 t.
Przęsła kratownicowe opierają się na klasycznych łożyskach stalowych. Na moście nie ma urządzeń dylatacyjnych.
W 1997 roku wstrzymano definitywnie ruch kolejowy na moście. Stopniowo ograniczano ciężar i wymiary taboru samochodowego. Jeszcze w 1996 roku nośność określano na 301. Po przeglądzie szczegółowym przeprowadzonym w kwietniu 1997 roku postulowano ograniczenie przejazdu samochodów o masie przekraczającej 20 t. W 1998 roku dopuszczono ruch pojazdów tylko o masie 2,5 t. Dodatkowo przed mostem ustawiono bramki ograniczające wymiary pojazdów. Ruch odbywa się na przemian, raz w jednym i raz w drugim kierunku.
Innym tego typu obiektem jest most przez rzekę Bug w ciągu drogi krajowej nr 62 w km 332 + 427 w miejscowości Frankopol, który został wybudowany w 1964 roku (rys. 5.77 i 5.78). Składa się z trzech części: dwóch mostów rozdzielczych jednoprzęsłowych i konstrukcji zasadniczej siedmioprzęsłowej [197].
(…)
… kratownicy położone są poprzecznice w rozstawie odpowiadającym rozstawowi słupków dźwigara kratowego (skrajne 5 poprzecznie znajduje się w rozstawie 2,633 m, a pozostałe w rozstawie 2,667 m). Na poprzecznicach ułożono równoległe do osi drogi podłużnice w rozstawie 90 cm, a na nich dwie warstwy dyli drewnianych: górną warstwę „w jodełkę" i dolną prostopadle do jezdni. Na dylach zaś ułożono nawierzchnię…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)