To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
,Nauki o organizacji, wykład 3, (sem II)
WYKŁAD II
Role celów organizacji:
- w okół nich buduje się plany organizacji
- oceniają postępy organizacji
Różne błędne tezy na to co jest celem istnienia organizacji: - maxymalizacja zysków
- sprzedaż
- wzrost
- wielkość aktywów
Najważniejsza dla menadżera jest dynamika wzrostu przedsiębiorstwa, istnienie.
Cele właścicieli a cele akcjonariuszy:
Akcjonariusze chcą wypłat dywidend, a menadżerowie chcą przeznaczyć te środki na dalszy rozwój [w długim terminie konflikt nie istnieje, gdyż rozwijając się organizacja sprawi, że dywidendy będą większe]
Dlaczego menadżer zabiera decydujący głos w różnych decyzjach, a nie właściciel? Dzieje sie tak bo:
- właściciele nie chcą się wtrącać, wolą oddać głos menadżerom, którzy dobrze sobie radzą - na giełdzie amerykańskiej dominują instytucje, które kupują kapitał tam gdzie jest największy wzrost, od tego jak będą wypłacać należności zależą ich własne zarobki, dlatego więc wolą rady menadżerów.
- monopol informacyjny - zarząd zbiera się za rzadko i za mało informacji jest na nim przedstawinych, menadżerowie nie są w stanie przekazać wszystkich ważnych spraw właścicielowi,ale istnieją też tzw. Właściciele branżowi, którzy dominują w swojej firmie, znają się i to oni podejmują decyzję.
- menadżerowie posiadają odpowiednie wykrztałcenie, specjalizują się w rozwiązywaniu problemów.
CELE DZIAŁALNOŚCI MENADŻERÓW: [cel, realizacja, ocena]
- menadżer ma ograniczone możliwości, nie zawsze może osciągnąć cel optymalny, może osiągnąc natomiast tylko cel satysfakcjonujący [np.z powodu iż posiada on za dużo/mało informacji, bądź za mało czasu] to jest taki który mieści się w zamierzeniach właścicieli, jest korzystny, wystarczający. Szukanie jeszcze lepszego rozwiązania mogło by wiązać się z utratą cennego czasu, woli zostać przy już dobrym rozwiązaniu nie narażając się na ryzyko.
- w praktyce nie możemy mówić o jednym celu, ale o wiązce celów podstawowych.
Draker powiedział, że celem organizacji nie jest maxymalizacja zysków [czyli wysoka marża x sztuki] powoduje to wysoką cenę, kiedy jednak potrzebna jest obniżka , za późno obniżają oni cenę. Organizacja nie realizuje potrzeb klientów. Przykład kserokopiarek, które posiadały milion funkcji, ale firmom potrzebne było tylko najprostsze czarno-białe ksero. Przebajerzyli.
Wg. Niego celem jest tworzenie klienteli, obowiązkiem menadżera jest efektywność.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)