Nauka o administracji - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 196
Wyświetleń: 1113
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Nauka o administracji - wykład - strona 1 Nauka o administracji - wykład - strona 2 Nauka o administracji - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Nauka o Administracji
21.02.2013
M.Kisilowski@ans.pw.edu.pl
„Administracja publiczna” Izabelski, Kulesza
„Nauka o administracji” Leoński
„Nauka o administracji” Kudrzycka, Guy
„Prawo administracyjne” Boć
„Wstęp do nauki administracji” Szreniowski
225A - konsultacje
28.02.2013
Pojęcia i podstawowe funkcje administracji publicznej
Administracja - zbiór zachowań ludzi zmierzający do realizacji dobra wspólnego.
Sługa ustroju, sługa władzy, sługa prawa, sługa obywateli.
Administracja państwowa istnieje tak długo jak istnieje państwo.
Administracja - od łac. ministrare co oznacza służenie, przewodnictwa, kierownictwa, prowadzenia zarządu, zarządzania wykonywanie, czynność podporządkowaną rozkazom z przyrostkiem ad - nadającym temu działaniu cechę potencjalnej celowości, to synonim pomocy, służby, przewodnictwa, kierownictwa, prowadzenia zarządu, zarządzania lub organizowania dla osiągnięcia ustalonego celu.
Administracja publiczna to działalność organizatorska władzy wykonawczej prowadzona w interesie publicznym w ramach obowiązującego prawa.
Podział władzy na:
- ustawodawczą,
- wykonawczą,
- sądowniczą.
Administracja publiczna - aspekt historyczny.
Administracja publiczna uregulowana prawnie i działająca w sposób sformalizowany, zbudowana hierarchicznie, profesjonalna i zbiurokratyzowana pojawiła siew Europie w czasach monarchii absolutnej, a wcześniej w Kościele Katolickim.
Administracja publiczna - od Rzymu do współczesności.
Centralizacja koncepcji i koncentracja sił, określone gwarancje prawne, odpowiedzialność organów, hierarchia, sztywność form organizacyjnych połączona z elastycznością działania, ciągłość poczynań zmierzających do urzeczywistnienia interesu publicznego, odróżnianego od interesu prywatnego, miały wpływ na administrację w ciągu całego jej historycznego rozwoju.
Negatywne określenie administracji (definicja wielkiej reszty)
Administracja to to z działalności państwa co pozostaje po wyodrębnieniu ustawodawstwa i sądownictwa.
Administracja - znaczenie potoczne.
- wydzielone w państwie struktury organizacyjne powołane specjalnie do realizacji określonych celów o charakterze zadań publicznych;
- określona i o specjalnych celach działalność podejmowana w ramach realizacji celów o charakterze publicznym;


(…)

… jest czasem po prostu reglamentacyjną, dotyczącą regulowania życia obywateli (np. kodeksem drogowym).
- świadcząca - czyli świadczenia usług publicznych lub ich świadczenia za pośrednictwem instytucji świadczących, należących do sektora publicznego (przedsiębiorstw użyteczności publicznej i zakładów administracyjnych). W ramach tej funkcji organy administracji publicznej zaspokajają potrzeby społeczne, np. utrzymując…
… społeczna (dotyczy wytworu ludzkiej działalności),
- stosuje metody empiryczne (szuka potwierdzenia w rzeczywistości),
- ma charakter kompleksowy (korzysta z dorobku prawa, socjologii, nauki o zarządzaniu, nauk technicznych),
- dąży do poprawy sprawności działania administracji publicznej.
07.03.2013
Wprowadzenie ustroju demokratycznego nie gwarantuje samo w sobie utworzenia dobrego państwa.
Rządy…
… i hierarchizacji wielu sprzecznych interesów i wartości (szczególnie liczna grupa spraw na szczeblu samorządów terytorialnych, np. wywłaszczenie, ochrona środowiska, transport).
Sobór Watykański II definiuje dobro wspólne jako ogół warunków życia społecznego, jakie bądź zrzeszeniom, bądź poszczególnym członkom społeczeństwa pozwalają „osiągnąć pełniej i łatwiej własną doskonałość”.
W tak rozumianym dobru wspólnym…
… także systemem bonusowym lub dniówką zadaniową.
Koncepcji współdziałania robotników z kierownictwem w szkoleniu, ocenie i kształtowaniu klimatu współpracy w realizacji zadań.
Wykresów Gantta służących planowaniu zadań i kontroli wykonawstwa produkcji.
Frank Gilbreth i Lilian Gilbreth
przyczynili się do ukształtowania psychologii pracy i metod kierowania personelem.
Harrington Emerson
„Dwanaście zasad wydajności…
… oraz inne rodzaje samorządu poza terytorialnym: gospodarczy, zawodowy, studencki, uczniowski.
Polska kultura polityczna
W polskiej rzeczywistości możemy wyodrębnić charakterystyczne składniki kultury politycznej:
- demokratyzm,
- przywiązanie do katolicyzmu,
- romantyzm,
- anarchizm,
- postęp cywilizacyjny.
Cechy polskich idei samorządowych
- lokalna tradycja sprawowania władzy,
- wysoka ranga symboliki (herby…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz