Nauka administracji- wykład 7

Nasza ocena:

5
Pobrań: 63
Wyświetleń: 518
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Nauka administracji- wykład 7 - strona 1 Nauka administracji- wykład 7 - strona 2

Fragment notatki:

WYKŁAD 7 Ad 5)
Skutki działań podejmowanych są różne od założonych przez ustawodawcę (działania zgodne z prawem pełnią inną funkcję niż planowana), np. regulacje dotyczące obowiązku odszkodowawczego Skarbu Państwa (obowiązek wykazania winy funkcjonariusza - art. 418 kc - były poważną przeszkodą dla uzyskania odszkodowania).
Funkcja → stan rzeczy wynikający z podejmowanych działań ludzi lub innych okoliczności, zjawisk.
USPRAWNIANIE UKŁADÓW ADMINISTRACYJNYCH
(przez tworzącego układ) → cztery kierunki:
ze względu na (poprzez) strukturę
ze względu na sprawowaną przez układ funkcję
ze względu na cele
ze względu na koszty
Ad 1)
Albo tworzenie nowej struktury albo modyfikacja istniejącej (reorganizacja) dla realizacji istniejącej wartości (administracja → realizacja dobra wspólnego, czyli określonych wartości), np. „porozumienie bez barier” (niezrealizowany postulat aby na 9 miesięcy zlikwidować aparat administracyjny).
Ad 2)
Funkcja → stan rzeczy wynikający z podejmowanych działań ludzi lub innych okoliczności, zjawisk. Rodzaje:
organiczna (stan rzeczy, który jest zaplanowany dla danego stanowiska),
konieczna,
zbędna.
Dwie drogi usprawniania układu:
precyzowanie funkcji zasadniczych,
eliminowanie funkcji zbędnych.
Ad 3)
Cel → wartość, którą chcemy osiągnąć. Realizując cel pełnimy jakąś funkcję. Usprawnianie układu w ten sposób ma szczególne znaczenie, gdy organ ma duży zakres właściwości. Sposoby:
wskazanie celów zasadniczych (dla administracji wynikają one z ustaw),
eliminowanie celów zbędnych (ubocznych).
Ad 4)
Dwie drogi usprawniania układu:
obniżanie kosztów funkcjonowania całej struktury,
obniżanie kosztów na realizację poszczególnych przedsięwzięć.
SPRAWNOŚĆ → wiele aspektów tego pojęcia, np. skuteczność, ekonomiczność, korzystność, odpowiedniość środków, legalność, fachowość osób itd. Pojęcie to odnosi się do oceny jakiegoś działania, jest stopniowalne:
niesprawne działanie sprawne działanie
Sprawność można odnosić do działania zespołu lub działania jednej osoby. Mieści się ona w ciągu: osoba formułuje lub jej sformułowano zamierzenie; zamierzenie jest realizowane; zamierzenie jest zrealizowane (zamierzenie → czynności zmierzające do podjęcia decyzji lub czynności bezdecyzyjne; decyzja → akt nielosowego wyboru). Sprawność powinniśmy odnieść do ciągu działań:
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz