Narodziny uniwersytetów-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 77
Wyświetleń: 882
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Narodziny uniwersytetów-opracowanie - strona 1 Narodziny uniwersytetów-opracowanie - strona 2

Fragment notatki:

Narodziny uniwersytetów. Nauczanie prawa. Rodzaje dyplomów. Narodziny uniwersytetów W wyniku najazdów barbarzyńskich dorobek państwa rzymskiego w zakresie nauki prawa popadł w zapomnienie. System kształcenia we wczesnym średniowieczu był bardzo słabo rozwinięty. Najczęściej przy kościołach tworzone były prymitywne szkółki kształcące dzieci bogaczy. Z czasem w większych miastach szkoły zaczęły się rozwijać, zabiegać o uczniów, podnosić poziom kształcenia.
W tym czasie, wśród nauczycieli zaczęli pojawiać się hobbyści, pasjonaci. Niektórym z nich udało się dotrzeć do materiałów źródłowych z zakresu prawa rzymskiego. Nauczyciele ci zaczęli te dzieła studiować, powielać.
W wyniku takich działań wzrosło zainteresowanie prawem rzymskim i zapotrzebowanie na nauczanie w tym zakresie. Ponieważ w szkołach zaczęli pracować nauczyciele lepiej wykształceni i bardziej ambitni - powstała idea utworzenia w szkole wspólnoty nauczycieli i uczniów - a w ślad za tym uzyskania statusu uczelni na wyższym poziomie - uczelni wyższej.
Aby uzyskać zgodę na tworzenie uniwersytetów - zwracano się do najwyższych autorytetów owych czasów: papieża i Cesarza Rzymskiego Narodu Niemieckiego. Uzyskiwano tzw. przywileje (papieskie, cesarskie).
Cesarze starali się podtrzymywać fikcję, że są kontynuatorami Cesarstwa Rzymskiego i w związku z tym walczyli o władzę i wyższość autorytetu z papieżem. Na tle uniwersytetów cesarz dość szybko tę walkę przegrywa (z powodu kosztowności utrzymania długotrwałych studiów). Duchowni i kandydaci na duchownych, jeżeli studiowali na uniwersytetach działających w oparciu o przywilej papieski dostawali wparcie finansowe na pokrycie kosztów studiów.
Wydając przywilej utworzenia uniwersytetu papież stawiał warunki dotyczące kierunków nauczania, żądając utworzenia:
wydziału teologii
wydziału prawa (rzymskiego i kanonicznego)
wydziału medycyny
wydziału sztuk wyzwolonych
Ukształtowały się dwa modele zarządzania uniwersytetami:
model studencki - rządzili studenci, rektorem był student, senat również składał się ze studentów. Studenci zatrudniali i zwalniali profesorów.
model profesorski - aktualny do czasów współczesnych - uczelnią zarządzają profesorowie.
Modele odpłatności za studia:
student płacił część do kieszeni profesora a część do kasy uczelni
student zapisywał się do konkretnego profesora i zawierał z nim umowę Nauczanie prawa Na uniwersytetach papieskich uczono prawa kanonicznego i rzymskiego. Nie uczono natomiast prawa lokalnego - ponieważ nie posiadało ono charakteru uniwersalnego, uważane było za nieracjonalne, naukowo nie podbudowane i niegodne nauczania uniwersyteckiego.


(…)

egzegezy tekstu. Studenci wspólnie z profesorem analizowali treści omawianego dokumentu (słowo po słowie). Po przeanalizowaniu wszystkich słów w zdaniu, analizowano zdanie jako całość, następnie akapit itd. Szkoła taka nazywana była szkołą glosatorów - od glosy - czyli zapisków profesora do analizowanych tekstów.
Z czasem narodziła się szkoła postglosatorów - komentatorów. W szkole tej chodziło o rozumienie sensu badanego dokumentu.
Rodzaje dyplomów
Prawa uczono się od ok. 15 roku życia. Studia trwały w stosunku do przeciętnej długości życia długo, bo od 7 do nawet 35 lat:
na stopień bakałarza: 7 lat (nauczyciel niższego poziomu, który na uczelni pełnił rolę asystenta); licencjata: 9-10 lat uprawnienia do nauczania, wyższy stopień nauczyciela;
magistra: 12-15 lat (nauczyciel-mistrz); doctor: 30-35…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz