Naród w refleksji socjologicznej - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 112
Wyświetleń: 875
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Naród w refleksji socjologicznej - wykład  - strona 1 Naród w refleksji socjologicznej - wykład  - strona 2 Naród w refleksji socjologicznej - wykład  - strona 3

Fragment notatki:

NARÓD I PRZESŁANKI NARODOWEJ IDENTYFIKACJI W REFLEKSJI SOCJOLOGICZNEJ NARÓD - ISTNIEJE JAKO REALNOŚĆ POD WARUNKIEM, ŻE PEWNA ZBIOROWOŚĆ IDENTYFIKUJE SIĘ JAKO NARÓD.
KSZTAŁTOWANIE SIĘ NARODÓW - KRYTERIA ETNICZNE PRZESTAWAŁY BYĆ PODSTAWĄ PRZYNALEŻNOŚCI DO WSPÓLNOTY. STAWAŁY SIĘ NIMI:
CZŁONKOSTWO WE WSPÓLNOCIE TERYTORIALNEJ(NAJWAŻNIEJSZE)
SWIADOMOŚC WSPÓLNEGO LOSU, KULTURY I TRYDYCJI
IDENTYFIKACJA WYNIKAJACA Z POSIADANIA WSPÓLNEGO PAŃSTWA
NARÓD A NARODOWOŚĆ - NARODY SĄ SPOŁECZNĄ STRKUTURĄ ZŁOŻONĄ Z JEDNOSTEK ŚWIADMYCH TEGO ŻE SĄ CZŁONKAMI NARODU, A NARODOWOŚC TO STAN ZBIOROWEJ SAMOŚWIADOMOŚCI, KTÓRA TWORZY NARÓD
KONCEPCJE NARODU ZE WZGLEDU NA CZYNNIKI NARODOTWÓRCZE:
WSPÓLNOTA HISTORYCZNA - ZNACZENIE WSPÓLNEGO LOSU, TERYTORIUM, KULTURY I PAŃSTWA
WSPÓLNOTA TERYTORIALNO-EKONOMICZNA - REZULTAT GRUPY CHRAKTERYZUJĄCEJ SIĘ WSPÓLNĄ RASĄ, JĘZYKIEM, RELIGIĄUSTROJEM GOSPDARCZYM, I POLITYCZNYM
WSPÓLNOTA POLITYCZNA - ZWIĄZANA Z POWSTAWANIEM PAŃSTW INTEGRUJĄCYCH SPOŁECZEŃSTWO I ZABEZPECZAJĄCYCH JE PRZED NIEBEZPIECZEŃSTWEM Z ZEWNĄTRZ
WSPÓLNOTA KULTUROWA - AKCENTUJE ZNACZENIE OSOBLIWOŚCI KULTURY BĘDĄCEJ DOROBKIEM OKREŚLONEJ ZBIOROWOŚCI
WSPÓLNOTA PSYCHICZNA - SZCZEGÓLNA ROLA POCZUCIA WIĘZI NARODOWEJ
2. SPORY WOKÓŁ KONCEPCJI NARODU W MYŚLI SOCJOLOGICZNEJ W LATACH 45-80 UWAŻANO, ŻE W NOWOCZESNYCH SPOŁECZEŃSTWACH IDENTYFIKACJA NARODOWA BEDZIE OPARTA NA OBYWATELSTWIE DANEGO PAŃSTWA.
JEST TO ZAUWAZALNE W KRAJACH IMIGRACYJNYCH JA KUSA CZY KANADA, NATOMIAST W EUROPIE JEST CIĄGLE MOCNA IDENTYFIKACJA OPARTA NA KRYTERIACH ETNICZNYCH
KONCEPCJA WEBERA - AKCENTOWAŁ ROLĘ ETNICZNOŚCI I „PEWNYCH FAKTÓW POLITYCZNYCH” W KSZTAŁTOWANIU TOZSAMOŚCI NARODOWEJ. WSPÓLNOTY ETNICZNE OPARTE SĄ PRZEDE WSZYSTKIM NA SUBIEKTYWNEJ WIERZE WE WSPÓLNOTĘ POCHODZENIA. POSTRZEGAJĄ PEWNE WZORY ZACHOWAŃ JAKO SWOJE A INNE JAKO OBCE
POJĘCIE „NARÓD” ODNOSIŁ DO WSPÓLNOTY POLITYCZNEJ KTÓRA JEST GOTOWA STOSOWAC PRZEMOC WOBEC INNYCH DLA REALIZACJI WŁASNYCH INTERESÓW. POJECIE TO UKSZTAŁTOWAŁO SIE NA PODSTAWIE: WSPÓLNEJ WIARY, STYLU ZYCIA I SYSTEMÓW WARTOŚCI
KONCEPCJA PARSONSA - NIE IDENTYFIKOWAŁ NARODU Z JEDNA GRUPA ETNICZNĄ. TRAKTOWAŁ NARÓD JAKO WSPÓLNOTĘ OBEJMUJACĄ WSZYSTKICH OBYWATELI, OPIERAJĄCĄ SIĘ NA SOLIDARNOŚCI I LOJALNOŚCI.
ISTOTĄ TEGO BYŁO ROZSZERZENIE POJECIA NARÓD NA WSZYSTKIE GRUPY ETNICZNE ZAMIESZKUJACE TERYTORIUM I BEDACE OBYWATELAMI PAŃSTWA. ETNICZNOŚC MIAŁA MIEC CORAZ MNIESZE ZNACZENIE.
DZIĘKI ODDZIELENIU ETNICZNOŚCI OD OBYWATELSTWA POWSTAŁY PRZESŁANKI DO ELIMINACJI RASIZMU I NACJONALIZMU.
UWAŻAŁ, ŻE W PAŃSTWACH TRZECIEGO ŚWIATA NALEŻY BUDOWAĆ NARODY WEDŁUG AMERYKAŃSKIEGO MODELU.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz