Nadzór nad legislacją administracyjną

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1141
Wyświetleń: 4137
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Nadzór nad legislacją administracyjną - strona 1 Nadzór nad legislacją administracyjną - strona 2 Nadzór nad legislacją administracyjną - strona 3

Fragment notatki:


Nadzór nad legislacją administracyjną Nadzór jest zastosowaniem środków władczych polegających na doprowadzeniu do tego by stan faktyczny został ukształtowany zgodnie ze wzorem normatywnym. Zawsze obejmuje kontrolę.
Nadzór nad legislacją adm. polega na sprawdzeniu wedle prawem określonych kryteriów prawidłowości działań podmiotów stanowiących prawo. Korygowanie rezultatów tych działań za pomocą prawem prewidzianych środków władczych. Podstawowe znaczenie ma określenie rodzaju kryteriów nadzoru oraz środków nadzoru.
Wpływ podmiotu nadzorującego jest zdecydowanie większy w strukturach amidnistracji rządowej, oparty jest więc na modelu hierarchicznego podporządkowania.
Przepisty regulujące nadzór dopuszczają kryteria wedle których organy nadzoru dokonują czynności sprawdzających jak również wyposażają organy nadzorujące w szerszy wachlarz środków władczych niż ma to miejsce w modelu zdecentralizowanym. RODZAJE NADZORU bezpośredni
prewencyjny
weryfikacyjny
represyjny
pozytywny
Ad. 1
Nadzór bezpośredni jest sprawowany przez podmiot bezpośrednio nadrzędny nad organem nadzorowanym, np. nadzór Prezesa RM nad aktami prawa miejscowego wydawanymi przez wojewodę. Wyjątek, Prezes RM choć nie jest bezpośrednim organem wyższym nad rządową administracją niezespoloną, ma nadzór zwierzchni nad wojewodą.
Ad.2
Nadzór prewencyjny to odzdziaływanie podmiotu nadzorującego na podmiot nadzorowany w trakcie podejmowania przez niego czynności. Ma on korygować działania tak, by usunać nieprawidłowości jeszcze przed wydaniem aktu . Pojawia się gdy procedura stanowienia aktu przewiduje konieczność jego uzgodnienia w całości lub w części z określonymi podmiotami adm. publ. Podmiot powołany do współdziałania sprawdza ten przygotowany akt (lub jego część), ocenia go wedle określonych prawem kryteriów i wyraża swoje stanowisko, które wiąże podmiot nadzorowany.
Ad.3
Nadzór weryfikacyjny w przeciwieństwie do prewencyjnego dotyczy wytworu czynności a nie samych czynności prawodawczych. Jego celem jest sprawdzenie prawidłowości aktu na podstawie wyznaczonych prawem kryteriów i przy użyciu środków wyznaczonych prawem . Prezes RM może uchylić akt prawa miejscowego wojewody i organów rządowej adm. niezespolonej. Jest to też nadzór jaki sprawują regionalne izby obrachunkowe i wojewoda nad działalnością prawodawczą JST. Wójt, burmistrz, prezydent miasta, przedstawiają wojewodzie i r.i.o. akty prawodawcze rady gminy, rady powiatu, sejmiku w ciagu 7 dni od daty ich ustanowienia.
Ad.4
Nadzór represyjny to ustalanie konsekwencji prawnych w związku z niewłaściwym realiowaniu lub powstrzymywaniu się od działań przez podmioty

(…)

… użycia środka ale może zwrócić się do właściwego podmiotu o rozstrzygnięcie nadzorcze. Jest to pośredni środek nadzoru. W ustawach samorządowych przewidziany jest w przypadku upływu 30dniowego terminu od podjęcia środków nadzorczych przy ustanowieniu aktu. Można wtedy zaskarżyć akt do sądu. Jeżeli sąd uwzględni taką skargę- stwierdza niezgodność z prawem i z chwilą rozsrzygnięcia sądu akt traci moc prawną.
Ad. 2 Personalne środki zaskarżenia Prezes RM na wniosek ministra ds. adm publ może zawiesić organy gminy, powiatu, województwa i ustanowić urzędy komisaryczne na okres do 2 lat. Przyczyną tego środka zawieszajacego jest nierokujący na poprawę stan charakteryzujący się brakiem skuteczności wykonywania zadań publ. przez organy sam. terytorialnego.
Rozstrzygnięcia nadzorcze dot. JST podlegają zaskarżeniu do sądu administarcyjnego. Podstawą jest wtedy niezgodność z prawem. Tryb regulacji zasady ustanowiony w ustawach samorządowych i ustawie o post. przed sądami administracyjnymi. Sąd uwzględniając skargę na rozstrzygnięcie nadzorcze jako niezgodne z prawem, uchyla akt nadzorczy.
Kontrola sprawowana przez sądy administracyjne
Przepisy ustaw JST przewidują 2 przypadki zaskarżania aktów legislacji…
…, Rzecznik Praw Obywatelskich mogą wnieść skargę na akt prawa miejscowego.
Skargi I instancji
Właściwy jest miejscowo wojewódzki sąd administracyjny. Stwierdza nieważność aktu w całości lub w części.
Stwierdza niewazność w całości aktu wyłącznie w przypadku istotnego naruszenia prawa. Stwierdzenie nieważności uchwały ma skutek od chwili jej podęcia, czyli ex tunc. Natomiast uchylenie uchwały przez radę…
… gminy ma skutek od chwili jej uchylenia - ex nunc.
Kontrola sprawowana przez Sąd Najwyższy Samodzielna ocena SN i ustalenia zgodności aktów podustawowych z ustawami. Sąd sprawuje nadzór nad działaniem samorządów zawodowych- może władczo uchylić sprzeczną z prawem uchwałę zawierającą normy generalno-abstrakcyjne samorządu zawodowego.
Kontrola sprawowana przez Trybunał Konstytucyjny Kognicja TK…
skarga konstytucyjna. Każdy sąd ma prawo przedstawić TK pytanie prawne.
Orzeczenia TK mają moc ostateczną podlegającą ogłoszeniu w dzienniku urzędówym, w którym akt został ogłoszony lub w Monitorze Polskim.
Akt traci moc z chwilą ogłoszenia lub w innym podanym przez TK terminie.

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz