Dlaczego analiza otoczenia jest tak ważna w zarządzaniu marketingowym?
Otoczenie marketingowe przynosi nowe możliwości i nowe zagrożenia. Przedsiębiorstwa monitorują zmieniające się otoczenie i dostosowują się do jego wymogów. Dział marketingu powinien analizować trendy i nadarzające się okazje rynkowe. Dysponują w tym celu odpowiednimi narzędziami, posiadają sprawdzone metody zbierania informacji na temat otoczenia marketingowego.
Sukces rynkowy mogą odnieść tylko te przedsiębiorstwa, które są w stanie rozpoznać i odpowiedzieć na pojawiające się niezaspokojone potrzeby w otoczeniu.
Proszę krótko scharakteryzować zasadnicze grupy czynników składających się na makrootoczenie marketingowe przedsiębiorstwa (od „demograficznych” do „społeczno-kulturowych”).
Makrootoczenie stanowią czynniki:
demograficzne - struktura wiekowa populacji, poziom wykształcenia, struktura etniczna populacji, przyrost naturalny, migracje ludności, ekonomiczne - podział dochodu, oszczędności, zadłużenie, dostępność kredytu
naturalne - niedobory surowców, rosnący poziom zanieczyszczeń, rosnące koszty energii, zmieniająca się rola rządu technologiczne - wynalazki, patenty, nieograniczone możliwości innowacyjne, rosnące tempo zmian w technologiach, rodzaje procesów stosowanych w produkcji, zróżnicowane budżety badań i rozwoju, wzrost liczby przepisów,
polityczno-prawne- wymagania testowe, regulacje dotyczące zakresu promocji, regulacje dotycz konkurencji, standaryzacja produktów, odpowiedz cywilna producenta, pakowanie i znakowanie, ochrona konsumentów
społeczno-kulturowe - przekonania, wartości, wierzenia, podejście do zdrowia, stosunek do odżywiania się, potrzeba wyrażania własnej opinii, bezpieczeństwo używania produktów
Na czym polegają typowe zachowania nabywcze w zależności od stopnia zaangażowania się w zakup oraz stopnia postrzegania istotności różnic między dostawcami (markami) (od „kompleksowego” do „nawykowego”)? Na czym polegają zasadnicze implikacje marketingowe każdego z tych typów zachowań? duże zaangażowanie
słabe zaangażowanie
istotne różnice między markami
A. kompleksowe
B. poszukiwanie różnorodności
nieistotne różnice między markami
C. redukowanie dysonansu
D. nawykowe
A - konsumenci są silnie zaangażowanie, gdy towar jest drogi, zakup dokonywany rzadko, związany z ryzykiem. Konsument na ogół nie wie dużo o kategoriach produktu, który ma nabyć. Przedsiębiorstwo musi opracować strategię, która pomoże dowiedzieć się konsumentowi konsumentowi o cechach danej klasy produktów.
(…)
…, aby zaspokajać ich potrzeby na najwyższym poziomie, co jest ideą zarządzania marketingowego.
W jaki sposób można podejść do budowy systemu analizy konkurencji w przedsiębiorstwie (od „kreowania systemu” do „dystrybucji informacji o konkurencji w firmie oraz jej dostarczania na życzenie”)? Stworzenie systemu - wymaga to określenie niezbędnych informacji o konkurentach, określenia źródeł tych informacji…
… (bardziej wrażliwi się stajemy na informację o czymś) oraz aktywne poszukiwanie informacji (dzwonienie do znajomych, rozglądanie się za opracowaniami, informatorami).
Źródła informacji można podzielić na 4 grupy:
źródłą osobiste: rodzina, przyjaciele
źródłą handlowe: personel sprzedaży, reklama, opakowanie
źródła publiczne: środki masowego przekazu, organizacje konsumencki
praktyczny kontakt z produktem: obsługa…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)