Myśl społeczno- polityczna św. Augustyna

Nasza ocena:

5
Pobrań: 812
Wyświetleń: 2450
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Myśl społeczno- polityczna św. Augustyna  - strona 1 Myśl społeczno- polityczna św. Augustyna  - strona 2

Fragment notatki:

MYŚL SPOŁECZNO-POLITYCZNA ŚW. AUGUSTYNA Aureliusz Augustyn De civitate Dei - określa pozycję Kościoła oraz tworzy syntezę myśli społecznej i politycznej Starożytności Założenia poznawcze i ontologiczne Celem poznania Bóg i własna dusza - zarówna przy pomocy zmysłów jak i na drodze racjonalnej
Bóg bytem absolutnym i przyczyną wszechrzeczy Etyka Augustyna Stanowisko woluntarystyczne, w opozycji wobec greckiego intelektualizmu - wolność
Formalna - zdolność wyboru między dobrem a złem
Moralna - ukształtowanie stałego nawyku unikania zła
Tylko dzięki łasce bożej wola ludzka ewoluuje od stanu niemożności niegrzeszenia do stanu niemożności grzeszenia
Historiozoficzny obraz walki dwóch światów: civitas Dei - państwa bożego oraz civitas terrena - państwa szatana; prowadzi do ostatecznego triumfu dobra Poglądy społeczne Pochwala wspólną własność - rzeczy znajdujące się we wspólnym władaniu nie rodzą sporów, naturalna równość wszystkich ludzi oraz równouprawnienie kobiet
Własność wspólna ponad indywidualną, która zniknie na końcowym etapie ewolucji
Szacunek do pracy, korzystne łączenie umysłowej z fizyczną, wskazane aby była wykonywana przez wszystkich
Same niewolnictwo jest przejawem niesprawiedliwości, ale prawdziwa niewola to niewola grzechu, człowiek szlachetny zawsze jest wolny; niewolnictwo sprzeczne z prawem bożym i naturą Państwo i prawo Podstawą struktury społecznej małżeństwo oraz rodzina; także towarzyska natura ludzi
Państwo to wielka, rozumna gromada, zespolona zgodną łącznością w umiłowanych przez się rzeczach; Bóg tworzy władzę poprzez prawo pozytywne i ludzkie stanowione toteż posłuch także dla despoty
Dwie odmiany ludzkiej społeczności - chcący żyć podług ciała i podług ducha
Państwo troszczy się o fizyczne i duchowe dobra obywateli, szczególną jego powinnością zachowanie pokoju; pokój jest znamieniem państwa bożego, ale winien być także celem państwa ziemskiego
Wojny sprawiedliwe - obronne i dla odzyskania dobra oraz niesprawiedliwe
Podstawowym zadaniem państwa ziemskiego ustanowienie odpowiedniego porządku prawnego - nakaz oddawania każdemu, co mu się należy
Prawo boże (wola boża), naturalne (zasady wypisane przez Boga w duszy każdego człowieka) i prawo doczesne (zmienne i niedoskonałe); prawo boskie usytuowane ponad państwem
Państwo i Kościół autonomiczne; Kościół - troska o poziom moralny społeczeństwa, państwo - zaspokajanie potrzeb doczesnych, bicz boży dla gwałcicieli prawa
Augustynizm polityczny - mylna interpretacja doktryny jakoby podporządkowanie państwa ziemskiego Kościołowi było uprawnione
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz