Myśl społeczno - polityczna kościoła katolickiego w XX w.

Nasza ocena:

5
Pobrań: 357
Wyświetleń: 1106
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Myśl społeczno - polityczna kościoła katolickiego w XX w.  - strona 1 Myśl społeczno - polityczna kościoła katolickiego w XX w.  - strona 2 Myśl społeczno - polityczna kościoła katolickiego w XX w.  - strona 3

Fragment notatki:

MYŚL SPOŁECZNO-POLITYCZNA KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO W XX WIEKU Konserwatyzm pontyfikatu Piusa X (1835-1914) Dążył do osłabienia kompromisu Kościoła z demokracją; ugruntował w Kościele zasady absolutyzmu i rządów monokratycznych; zwalczał modernizm, który osłabiał dogmatykę Kościoła; potępił te odłamy chadecji, które szły zbyt daleko w kierunku demokracji
Jego pontyfikat stanowi znamienne, ale przejściowe załamanie ugruntowanej wcześniej tendencji do ustalenia kompromisu z państwem burżuazyjnym i jego instytucjami Powrót na drogę reform Benedykt XV - przywrócił laikatowi prawo swobodnego wypowiadania się we wszystkich kwestiach, wyraził zgoda na tworzenie katolickich stronnictw politycznych, popierał tendencje demokratyczne
Pius XI podobnie; szereg swoich poczynań motywował obawą przed komunizmem; celowość ożywienia więzi korporacyjnych - organizacji zawodowych łączących solidarne interesy pracodawców i pracowników; korporacyjna struktura stanowić powinna podstawę ładu społecznego
Kościół ograniczał zadania państwa do ram subsydiarności, dopuszczając jego ingerencję tylko tam, gdzie indolencja jednostek czy grup godziła w ład społeczny Treści społeczne encykliki „Quadragessimo anno” Pius XI - bezwzględna ochrona własności prywatnej
dopuszczona reglamentacja sposobu korzystania z własności ilekroć tego wymaga konieczność
program uwłaszczenia proletariatu
zasada, że odrębne interesy pracodawców i pracobiorców mogą być odrębnie przez każdą stronę rozpatrywane
Potępienie wielkich korporacji kapitalistycznych, które eliminują wolną konkurencję i grożą „opanowaniem świata”
Postulował zwiększenie roli państwa i zastrzeżenie dlań tego rodzaju dóbr, które pozostawione osobom prywatnym mogłyby okazać się groźne dla społeczeństwa Kościół wobec faszyzmu i komunizmu Dekret Świętego Oficjum 1949 ekskomunikował ipso facto katolików wyznających komunizm, propagujących go lub współpracujących z komunistami
Pius XII - brak akceptacji walki klas, powinna być przezwyciężona przez stworzenie organicznego ładu, łączącego właścicieli i robotników
Pius XII więcej miejsca pozostawił naukowym interpretacjom Pisma Świętego, podjął problemy Trzeciego Świata, pokoju światowego, zapoczątkował działalność ekumeniczną Aggiornamento i duch ekumenizmu Jan XXIII - dążenie do uwspółcześnienia doktryny oraz dostosowanie organizacji kościelnej do warunków współczesnego świata
celem przesycenie Kościoła duchem ekumenizmu, a więc jedności z wszystkimi „braćmi odłączonymi”, których dotychczas piętnowano mianem odszczepieńców, heretyków i schizmatyków, oraz otworzenie możliwości współpracy katolików i niekatolików w zakresie współczesnych zagadnień społecznych

(…)

…; postulat takiego gospodarowania zasobami państwa aby równomiernie rozwijać wszystkie regiony
Jan XXIII - konieczność sprawiedliwego rozdziału dóbr w skali ogólnoświatowej; roszczenie uprawnień i roli ONZ
Jan XXIII - „Pacem in Terris” - personalizacja pozycji jednostki „z natury obdarzonej inteligencja i wolną wolą”, posiadającej powszechne, nienaruszalne i niepozbywalne prawa i obowiązki, w tym prawo…
…, a więc jedności z wszystkimi „braćmi odłączonymi”, których dotychczas piętnowano mianem odszczepieńców, heretyków i schizmatyków, oraz otworzenie możliwości współpracy katolików i niekatolików w zakresie współczesnych zagadnień społecznych
Treści społeczne encykliki „Mater et Magistra
Podstawowym zagadnieniem współczesności stworzenie warunków materialnych dla rozwoju w pełni indywidualnego życia obywatela…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz