Jak również omawia II Sobór Watykański.
Wstęp + krytyka przed Leonem XIII
Tematem naszego referatu jest "Stosunek Kościoła od Leona XIII do Jana Pawła II do liberalizmu". Chcemy Wam przedstawić jak na przestrzeni lat kształtowały się poglądy kościoła katolickiego do owej doktryny. Za nim przejdziemy do meritum sprawy czyli omawiania tytułowego stosunku kościoła od Leona XIII do Jana Pawła II, warto poświęcić kilka uwag na genezę zaistniałego problemu oraz na to jak sytuacja wyglądała wcześniej. Na wstępie chciał bym zaznaczyć, że stosunki kościoła do liberlaizmu można zasadniczo podzielić na 3 okresy. Okres potępienia (od pontyfikatu Piusa VI do pontyfikatu Piusa IX), okres krytyki (od Leona XIII do Piusa XII) oraz okres dialogu (od pontyfikatu Jana XXIII do pontyfikatu Jana Pawła II). Na podstawie tej informacji możemy wywnioskować, że stosunek uległ swoistej ewolucji. Pragnę po krótce i szybko omówić jak wygladała sytuacja w pierwszym okresie, ponieważ uważamy, że taka informacja jest potrzebna aby przejść do kolejnych i kluczowych rozważań.
XIX wiek jest stuleciem wielkich przemian. Zmienił się wówczas cały dotychczasowy porządek świata. Upadł feudalizm a jego miejsce zastąpił kapitalizm z zasadami wolnego rynku. Społeczeństwo zaczęło się masowo interesować hasłami socjalistycznymi, nastąpiła stopniowa demokratyzacja. Życie polityczne i społeczne się zmieniły a stary porządek stał się reliktem przeszłości. Założenia doktrynalne liberalizmu święciły swój triumf. Kościół stanął przed wielkim wyzwaniem. Kościół który przecież kojarzy nam się z instytucją konserwatywną stanął przed obliczem wielkich zmian. Nic więc dziwnego, że Kościół podszedł do liberalizmu z otwartą wrogością. Idee liberalne zostały potępione i spotkały się z krytyką w oficjalnych dokumentach. Za pontyfikatu Piusa VI oficjalnie potępiono liberalizm, miało to miejsce po rewolucji francuskiej. Przedmiotem kościelnego potępienia stały się doktryny wolnościowe oraz ustroje sprzyjające rozwojowi kapitalizmu i sekularyzacji życia publicznego. Papież Pius IX uważał, że "głos społeczeństwa, nawet większości nie koniecznie musi być głosem Boga". Ponad to potępiał usuwanie religi z życia publicznego, rodzinę jako instytucję prawa cywilnego oraz obawiał się o to, że kościół będzie miał co raz mniejszy wpływ na wychowanie młodzieży. Papież Grzegorz XVI mówił "Kościół powszechny brzydzi się każdą nowością". Pius IX w 1864 roku wydał dekret o nazwie Syllabus Errorum. W dokumencie tym zostały potępione między innymi idee wolności religijnej oraz rozdziału państwa od Kościoła. Potępiono także socjalizm, komunizm, tajne stowarzyszenia, towarzystwa biblijne i liberalne towarzystwa duchownych, nie przewidywana jakiejkolwiek możliwości dialogu z tą doktryną. Pius X
(…)
…, był dialog ekumeniczny, czyli dialog podejmowany z innymi religiami. Kościół Soboru Watykańskiego II ogłosił prawo każdej jednostki ludzkiej do wolności w sprawach religii i sumienia. Konsekwencją było wycofanie się Kościoła z promowania zasady państwa wyznaniowego oraz wyrzeczenie się paternalizmu tak względem społeczeństw, jak i władz państwowych. Znaczenie soboru okazało się na tyle ważne, że funkcjonują…
… obradują nad sprawami organizacyjnymi Kościoła, a także podejmują fundamentalne kwestie w zakresie dogmatów czy praktyk religijnych. Sobór Watykański II, zwany Vaticanum II, odbył się w latach 1962 - 1965, to dwudziesty pierwszy sobór powszechny, a zarazem dotychczas ostatni sobór, jaki został zwołany w Kościele katolickim. Vaticanum II zwołane zostało 25 grudnia 1961 roku, a zaingaurowane 11 października…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)