To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Na czym może opierać się motywowanie? Na:
wyjaśnianiu
przekonywaniu
zachęcaniu
Zachęcanie wymaga użycia różnych bodźców.
Mogą to być bodźce :
pozytywne
negatywne
materialne moralne oddziaływujące na różne rodzaje potrzeb ludzkich
Motywowanie zależy , więc ostatecznie od:
potrzeb
chęci, interesów motywowanych
umiejętności środków motywującego
Piramida potrzeb Maslowa - w tej piramidzie u podstaw są potrzeby podstawowe, następnie potrzeby bezpieczeństwa, dalej - potrzeby współpracy, przynależności i miłości, następnie potrzeby uznania, potrzeby samorealizacji, na samym szczycie- potrzeby estetyczne.
Motywowanie w przedsiębiorstwie opiera się w praktyce na bodźcach materialnych. Same bodźce materialne tu nie wystarczą - im wyższe potrzeby, tym trudniej jest je zaspokoić tylko pieniędzmi.
Bodźce powinny być zawsze rodzajowo dobrane do posiadanych zachowań i potrzeb odczuwanych przez kierowanych. Muszą być adekwatne do znaczenia tych potrzeb oraz wysiłku, jaki ma włożyć motywowany, muszą być przewidywalne, muszą wystąpić we właściwym czasie.
Aby bodźce były skuteczne pracownik powinien mieć pewność, że:
cele postawione przez kierownika można osiągnąć wysiłkiem współmiernym do nagrody, kierownik potrafi i zechce właściwie ocenić osiągnięcie celu i uruchomi na czas nagrody, te nagrody zaspokoją znaczące potrzeby pracownika w odpowiednim czasie.
Czas zaspokajania potrzeb musi być krótki zwłaszcza, jeśli chodzi o potrzeby niższego rzędu. W przypadku inżynierów można zwlekać z wyrażeniem uznania za projekty tworząc najpierw pewną atmosferę tego uznania. Natomiast nie można zwlekać z nagrodami dla pracownika za to, że wykonał zadanie i przy tym zaoszczędził materiały.
W obu przypadkach kierownik musi dobrać odpowiednie instrumenty motywujące, powinien przedstawić wizję przyszłości przedsiębiorstwa, powinien przekonywać o znaczeniu pracy, nawiązywać kontakty z pracownikami, korzystać z ich opinii. Te instrumenty uważa się za tak samo skuteczne jak bodźce materialne.
Bodźce materialne Podstawowym nośnikiem bodźców materialnych w przedsiębiorstwie są płace.
Płace spełniają trzy funkcje :
dochodową ( stanowią one większą część dochodów przedsiębiorstwa)
kosztową ( około 30 % kosztów przedsiębiorstwa ) motywacyjną.
Spośród tych trzech funkcji, jako najważniejszą uznaje się funkcję dochodową i kosztową.
Funkcja dochodowa zainteresowani są pracownicy reprezentowani przez związki zawodowe.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)