To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
MOTYWACJA - to stan gotowości do podjęcia działania, zespół procesów, które pojawiają się na bazie istniejących potrzeb
potrzeby są u podstaw motywacji
napięcie motywacyjne zauważenie pożądanego stanu rzeczy, przedmiotu posiadania + świadomość, że gratyfikacja jest w zasięgu ręki Rodzaje motywacji I. wewnętrzne - aktywizacja na bazie zaspokojenia swoich potrzeb zewnętrzne - aktywizacja na bazie kar i nagród stymulowanych z zewnątrz i manipulowania
II. negatywna = ucieczkowa, ujemna - „jestem zmotywowany bo nie chcę przegrać” im bliższa kara ty widoczniejszy unik pozytywna = walki, dodatnia - „jestem zmotywowany, podejmuję działanie bo chcę wygrać” im bliższa nagroda tym jestem silniejszy
Motywy podróżowania - motyw wypychania PUSH - motywy, które gnają nas w świat, to co jest w nas, chęć poznania, zobaczenia, doświadczenia
- motyw przyciągania PULL - oferta miejsca i oferta biur podróży
9 MOTYWÓW TURYSTYCZNYCH wg Cromptona (podejmowania aktywności turystycznej)- ucieczki od otaczające, przyziemnego swiata - chęci zdobycia doświadczenia i spojrzenia na samego siebie, oceny siebie - relaksu - prestiżu - powrotu - wzmacnianie rodzinnych więzi - nawiązywania interakcji społecznych - uczenia się MOTYWY PODRÓŻOWANIA wg Mc Intoscha i Goeldnera - fizyczne - kulturalne - interpersonalne - statusu i prestiżu MOTYWY PODRÓŻOWANIA wg Przecławskiego - udania się do określonego miejsca - opuszczenia swojego stałego miejsca - spędzenia z kimś czasu poza miejscem pobytu stałego - zawarcia nowych znajomości - pozostawania w zgodzie ze stereotypem - zaspokojenia potrzeb emocjonalnych i estetycznych - zaspokojenia potrzeb twórczych - zaspokojenia potrzeb biologicznych - związany z uprawianiem szeroko rozumianej turystyki
Sposoby zwiększania motywacji (samomotywacji lub motywacji innych)
deklaracja innym co mam zrobić (u podstaw dysonans poznawczy)
analiza celów (redukcja celów)
zaplanowanie nagrody za osiągnięcie celu
wizualizacja celu
zasada 5 minut - najważniejsze jest pierwsze 5 minut, najtrudniejszy pierwszy krok
rozpoczęcie od prostego zadania
metoda szwajcarskiego sera - gryziemy małe dziurki, a okazuje się, ze potem są już duże dziurki
podniesienie znajomości przedmiotu zainteresowania - łatwiej zabrać się za to co znamy
Zjawisko „LOCUS OF CONTROL” wg J. Rotter'a ludzie zewnątrz- i wewnątrzsterowni - zogniskowanie i zlokalizowanie kontroli
wewnątrzsterowność - podejście, że wszystko zależy ode mnie
zewnątrzsterowność - zasada, że wszystko zależy od losu, wola z zewnątrz
- percepcja jednostki nad tym czy jej życie jest zależne od czynników zewnętrznych czy wewnętrznych
(…)
… są bardziej wynikiem osobowości czy może wzmocnienia społecznego?
wzmocnienie społeczne - pozytywne bądź negatywne wydarzenie, które stymuluje nasze zachowanie
TEORIA GIER - nazwa gry, a nie osobowość uczestników decyduje o zachowaniach w czasie gry, nazwa jako nośnik zachowań
Reguły wpływania na innych:
reguła wzajemności - przysługa za przysługę
reguła konsekwencji - ułożenie życia w związku z byciem konsekwentnym
reguła społecznego dowodu słuszności - im więcej osób mówi tak tym bardziej my w to wierzymy
reguła lubienia - jak kogoś lubię to wpływam i ulegam jego wpływom (lepsza wazelina niż prawda)
reguła autorytetu - wygląd buduje autorytet, zachowania
reguła niedostępności - im bardziej cos jest niedostępne, tym bardziej na nas oddziaływuje, tym bardziej się w to wkręcamy
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)