Analiza zachowań nabywczych - omówienie zagadnienia

Nasza ocena:

5
Pobrań: 42
Wyświetleń: 896
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Analiza zachowań nabywczych - omówienie zagadnienia - strona 1 Analiza zachowań nabywczych - omówienie zagadnienia - strona 2 Analiza zachowań nabywczych - omówienie zagadnienia - strona 3

Fragment notatki:

ANALIZA ZACHOWAŃ  ANALIZA ZACHOWAŃ NABYWCZYCH Należy respektować zasady: Należy respektować •  ZASADA 1 -  Konsumenci wybierają te  produkty, które lepiej zaspokajają ich  potrzeby, nawet wtedy, gdy potrzeb tych  sobie nie uświadamiają. Przedsiębiorstwo  musi poznać te potrzeby i zrozumieć ich  istotę. •  ZASADA 2 -  Przedsiębiorstwo musi zdać  sobie sprawę z tego, za co konsumenci są  skłonni zapłacić. Należy respektować zasady: Należy respektować •  ZASADA 3 -  Przedsiębiorstwo musi umieć  dostrzegać oraz wykorzystywać szanse  i możliwości będące rezultatem zmian  zachodzących w społeczeństwie.  •  ZASADA 4 -  Każdy przedsiębiorca musi  zrozumieć, iż w ostatecznym rachunku to  właśnie konsument płaci mu pensję i decy- duje o tym, gdzie rozpoczyna się i kończy  biznes. Przyczyny zakupu wybranych  produktów: • Przyczyny ekonomiczne (zakup ze  względu na koszt, cenę), • Przyczyny techniczne (ze względu na  oczekiwaną jakość, wygodę użytkowania,  parametry techniczne produktu), • Przyczyny społeczne (ze względu na fakt  użytkowania produktu przez znajomych,  przyjaciół, chęć dorównania innym), Przyczyny zakupu wybranych  produktów: • Preferencje (ze względu na fakt  preferowania określonej marki produktu), • Przyzwyczajenie (określony nawyk), • Reputacja (producenta lub sprzedawcy,  dotychczasowe pozytywne doświadczenia  z produktu). POTRZEBA stan braku czegoś i zarazem czynnik  uruchamiający funkcje motywu do  działania w kierunku odpowiedniej  zmiany tego stanu ŹRÓDŁA POTRZEB: ŹRÓDŁ organizm człowieka, jego psychika oraz  organizm czł środowisko społeczne środowisko społ RODZAJE POTRZEB: • potrzeby biologiczne (fizjologiczne), • potrzeby psychiczne, • potrzeby społeczne. CECHY POTRZEB: ―nieograniczoność, ―odnawialność, ―zaspokojenie jednych potrzeb powoduje  powstanie innych, często kilku naraz, ―różna intensywność, ―komplementarność, ―substytucyjność. RODZAJE POTRZEB: ze względu na ich ważność Potrzeby podstawowe (wynikające z  fizjologii). Potrzeby wyższego rzędu (np. kulturowe,  społeczne). RODZAJE POTRZEB: według rodzaju składnika  dominującego w potrzebie Potrzeby rzeczywiste. Potrzeby otoczkowe (nie zawsze  wpływają dodatnio na życie jednostki). Potrzeby pozorne (ich zaspokojenie  często powoduje regresję i degradację). Potrzeby bez nabywania a wybór  bez podejmowania decyzji Cele Przekonania Potrzeby Potrzeby bez nabywania Nabywanie bez decydowania Potrzeba ukryta Potrzeba bierna Potrzeba wyłączona Nawyk Wybór  losowy Preferencje  wewnętrzne Potrzeby bez nabywania

(…)

…. wewnętrzne:
psychologiczne (motywy, działania,
potrzeby, przekonania, postawy),
demograficzne, osobiste (wiek, płeć, faza
życia, styl życia, wykształcenie,),
Czynniki mające wpływ na
zachowania nabywcze
konsumentów
2. zewnętrzne:
• kulturowe (kultura, religia, subkultura,
klasy społeczne),
• społeczne (rodzina, grupa odniesienia,
lider opinii, status),
• ekonomiczne (dochody),
• bodźce marketingowe i niemarketingowe –
otoczenie.
Czynniki kształtujące
zachowania nabywców :
1. Kulturowe:
środowisko,
subkultura,
klasa społeczna.
2. Społeczne:
grupy odniesienia,
rodzina,
rola i status.
Czynniki kształtujące
zachowania nabywców :
3. Osobiste:
wiek i etap życia,
zawód,
sytuacja ekonomiczna,
styl życia – sposób bycia w świecie, wyrażony
działaniami, zainteresowaniami i poglądami
jednostki,
osobowość (całość stałych…
…:
3. Ocena alternatyw wyboru – kryteria
Rosenberga:
związane z kosztem, a w tym: cena produktu,
istnienie serwisu naprawczego, koszty eksploatacji, inne koszty, np. dowozu,
związane z prezencją produktu: trwałość i niezawodność produktu, wydajność, oszczędność,
użycie proekologicznych surowców do wytworzenia danego produktu;
Proces zakupu:
związane z image produktu: marka
produktu oraz oferowany styl…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz