Motywacja - podstawowa funkcja zarządzania

Nasza ocena:

5
Pobrań: 126
Wyświetleń: 966
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Motywacja - podstawowa funkcja zarządzania - strona 1 Motywacja - podstawowa funkcja zarządzania - strona 2 Motywacja - podstawowa funkcja zarządzania - strona 3

Fragment notatki:

Wojnicka. Notatka składa się z 5 stron.
Funkcja motywacyjna zarządzania obejmuje tworzenie warunków i stosowanie bodźców, czyli kreowanie sytuacji, w wyniku której pracownik zachowuje się zgodnie z potrzebami przedsiębiorstwa. Motywacja to ogół motywów ludzkich, które decydują o jego działaniu. Motywacja to coś, co powoduje, człowiek jest raczej aktywny niż nieaktywny - lub coś, co powoduje, że jedna forma aktywności dominuje nad drugą. Wpływ na motywację w pracy odgrywają trzy grupy czynników, które poza motywacją wpływają również na siebie. Należy do nich: 1. Odmienność każdego człowieka. Każdy człowiek (pracownik) jest inny pod względem: a) Osobistych potrzeb, wartości, postaw i celów. Jednego pracownika można skutecznie motywować za pomocą wysokiej płacy, innego za pośrednictwem zapewnienia mu długotrwałej umowy o pracę dającej poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji, a jeszcze innego poprzez angażowanie w bardzo ciekawe lub wysoce ryzykowne sytuacje b) Postawy względem siebie, współpracowników, przełożonych, stanowiska. c) Zainteresowań i zamierzeń. 2. Cechy związane z pracą. Dotyczą możliwości oraz ograniczeń, z którymi pracownik spotyka się wykonując swoje zadania. Cechami tymi mogą być np.: miejsce stanowiska w organizacyjnej hierarchii, przydzielone uprawnienia, treść i zakres otrzymywanych informacji, wymagane umiejętności, stopień zróżnicowania zadań, wyposażenie stanowiska pracy w sprzęt i różne udogodnienia, prestiż wykonywanej pracy, zakres podporządkowania się regułom i kontroli itp. 3. Cechy sytuacji roboczej. Dotyczą z reguły polityki kadrowej, atmosfery w pracy (w tym także subiektywnie ocenianych tzw. „układów”), stosowanych systemów motywacyjnych, programów lojalnościowych a także kultury organizacji oraz stopnia utożsamiania się z celami i polityką działalności realizowaną w całej organizacji. Przy silnej motywacji człowiek może: -Wykazywać zwiększoną odporność na zmęczenie. -Wykazywać ponad przeciętną konsekwencję w dążeniu do celu. - Zwiększać odporność na wygaszanie; próby osiągnięcia celu mogą być powtarzane mimo niepowodzeń lub przykrych doświadczeń. - Wybierać cele wcześniej uznane za zbyt ambitne, duże. - Zwiększać tolerancję negatywnych cech celu (np. po dłuższej deprywacji pokarmowej człowiek jest gotów zjeść to, co w normalnych warunkach wywołałoby awersję). Jednak zbyt silna motywacja może paraliżować działanie, powodując nadmierne napięcie emocjonalne (stres) i prowadzić do obniżonej sprawności działania i gorszej wydajności pracy („spalanie się”). Przy silnym napięciu i niepokoju ludzie tracą zdolności rozwiązywania problemów i uruchamiają mechanizmy obronne.

(…)

… oraz pobudzania doraźnego. Maja charakter długotrwałego działania. Należą do najczęściej stosowanych w procesach motywacyjnych 1. Bodźce materialne: - systemy płac - premie - nagrody - mieszkania, samochody - telefony komórkowe, laptopy - wyjazdy sponsorowane - bezpłatna służba zdrowia, ubezpieczenia,
fundusze emerytalne 2. Bodźce niematerialne: - pochwały - różne formy wyróżnień i podziękowań - normy pracy
… kierującego i podwładnego. Cele i zadania są uzgadniane, a nie narzucane. Perswazja pozbawiona jest elementu nakazu. Odwołuje się do motywacji wewnętrznej Ma charakter emocjonalny lub racjonalnych. 1. Środki namowy: - prośby i apele - negocjacje i przekonywanie - porady - agitacja i wmawianie - porozumienia i doradztwo - sugestia i sugerowanie 2. Informowanie pracowników - misji i celach przedsiębiorstwa - o oczekiwaniach i nadziejach związanych z pracownikiem - o treści pracy (zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności) Partycypacja w zarządzaniu 1. Kapitałowa: - akcje pracownicze - opcje na akcje - udziały w zyskach 2. Decyzyjna: - grupowe i zespołowe formy organizacji pracy - koła jakości - zebrania załogowe - systemy informacyjno-decyzyjne - badanie opinii załogi - kontrakty menedżerskie 3…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz