To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Mosty trapezowo zastrzałowe
W mostach trapczowo-zasirzałowych zastrzały nie zbiegają się w jednym punkcie, jak w ustrojach trójkątno-zastrzałowych. W mostach tego układu dźwigary leżajo-we spoczywają na siodełkach podpartych zastrzałami. Utworzone w ten sposób dodatkowe pośrednie podpory umożliwiają zwiększenie rozpiętości przęseł w mostach. Nie można jednak uważać tego dodatkowego podparcia za dostatecznie sztywne, bo zastrzały skracają się i punkty podparcia, dodatkowo z uwagi na niedokładność wykonania wrębów, nieco się obniżają.
Mosty trapezowo zastrzałowe z rozpornicą
Mosty trapezowo-zastrzałowe z rozpornicą (rys. 5.22) były niegdyś często stosowane. Były wygodne w eksploatacji. Przy niniejszym obciążeniu ruchomym i silniejszych podporach można nie stosować ściągów, utrudniających lub wręcz uniemożliwiających komunikację pod mostem, co jest szczególnie istotne w przypadku wiaduktów [8].
Najczęściej nie rezygnowano z dodatkowych wzmocnień i wprowadzano podwójne układy trapezowo-zastrzałowe, z których wewnętrzny wyposażony był w roz-pornicę. Gdy trzeba było zwiększyć nośność konstrukcji lub jej rozpiętość, stosowano podwójne, a nawet potrójne rozporaice.
Należy podkreślić, że układ trapezowo-zastrzałowy z rozpornicą jest rozwiązaniem doskonalszym od układów trapezowo-zastrzałowych. Wprowadzenie roz-pornicy w prosty sposób umożliwia przejęcie składowych poziomych sił od zastrzałów, a częściowo także od belek ler.iowych i wpływa na zwiększenie ogólnej stateczność mostu.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)