To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Mosty trójkątno zastrzałowe
Mosty trójkątno-zastrzałowe mają większą rozpiętość od leżajowych. Dochodzi ona do 25 m, a nawet większa. Ustroje te mają dużą sztywność i z tego powodu wykorzystywano je jako mosty kolejowe. Dzięki pośredniemu podparciu belek leżajowych zastrzałami, uzyskuje się dla tych belek dodatkowe podpory i dlatego odstęp jarzm może być zwiększony. Zależnie od tego, ile chcemy mieć owych podpór pośrednich, stosujemy konstrukcje trójkątno-jednozastrzałowe (rys. 5.20), dwuzastrza-łowe. trójzastrzałowe, a nawet czterozastrzałowe (rys. 5.21). Układ trójkątno-dwu-zastrzałowy można uzupełnić słupkiem dla oparcia belki pośrodku jej długości [8].
Wszystkie tego rodzaju układy trójkątno-zastrzałowe generują znaczną siłę rozporu, który przekazuje się na ściągi lub przypory,
Belk i "nartę o zastrzały, pracują jak na podłożu sprężystym. Zakłada się, że te podpory pośrednie są stałe. W przypadku belek ciągłych, styki należy umiejscawiać tylko nad jarzmami. Zastrzały sprawdza się na wyboczenie. Jeśli trzeba zmniejszyć;"
ą na wyboczenie, daje się dodatkowe kleszcze. Belki podpiera się zastrzałami za pośrednictwem poprzecznie, z którymi łączy się zastrzały na czopy.
W mostach dwu- i wielozastrzałowych nie stosuje się wszystkich zastrzałów pojedynczych, lecz łączy się pojedyncze z podwójnymi. Jedna para zastrzałów może być pojedyncza, a druga podwójna; wtedy zastrzał pojedynczy krzyżuje się z podwójnym, przechodząc między jego dwiema gałęziami. Można także zastosować wszystkie zastrzały podwójne i mocować je na przemian.
W ustroju trójzastrzałowym jako zastrzały podpierające w środku belkę leżajo-wą - można zastosować jeden zastrzał pojedynczy, a drugi podwójny; zaś jako zastrzały długie boczne - jeden pojedynczy, drugi podwójny, natomiast zastrzały krótkie albo oba pojedyncze albo podwójne.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)