Most Tirva w miejscowości Yalkcala - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 14
Wyświetleń: 378
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Most Tirva w miejscowości Yalkcala - wykład - strona 1 Most Tirva w miejscowości Yalkcala - wykład - strona 2 Most Tirva w miejscowości Yalkcala - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Most Tirva w miejscowości Yalkcala położonej 150 km na płn wsch. od Helsinek
Ten drogowy most został oddany do użytku w 1997 roku (rys. 6.39) [85]. Jest to konstrukcja jednoprzęsłowa składająca się z trzech, swobodnie podpartych dźwi­garów głównych o rozpiętości 15,0 m. Każdy z dźwigarów zbudowano z trzech be­lek z drewna klejonego połączonych ze sobą na śruby. Dolną część dźwigarów lek­ko wygięto w górę, co nadaje mostowi lżejszy wygląd.
Płyta pomostu i dźwigary, każdy składający się z pary belek z drewna kle­jonego o szerokości 240 mm, są połączone za pomocą łączników wykonanych z prętów zbrojeniowych wklejonych pod kątem (rys. 6.40 i 6.41). Realizację obiektu poprzedziły badania efektywności działania łączników zespolenia w po­staci prętów zbrojeniowych. Analizowano cztery warianty połączeń. W połą­czeniu nr 1. 3 i 4 zastosowano klej poliuretanowy, a w nr 2 - epoksydowy. Ponadto w połączeniach nr 3 i 4, w górnej powierzchni belki drewnianej wyko nano dodatkowe wycięcia (wręby). W połączeniu nr 3 zastosowano tylko jeden pręt rezygnując z pręta ściskanego.
Połączenie to było sprawdzane zarówno na działanie obciążeń doraźnych jak i zmęczeniowych. Obciążenia zmęczeniowe wywoływano za pomocą pulsatorów hydraulicznych.
Amplitudę wartości przykładanych sił korygowano na bieżąco, tak aby w przy­bliżeniu odpowiadała maksymalnej sile otrzymanej przy sprawdzaniu stanu gra­nicznego użytkowalności. Zrealizowano ponad 1 milion cykli obciążeń w każdym rodzaju połączenia. Poluzowanie („rozmiękczenie") połączenia było określane przez pomiar względnego przemieszczenia tj. poślizgu między drewnem a betonem, za pomocą czujników indukcyjnych zainstalowanych po obu stronach każdego ele­mentu (rys. 6.42).
Na wykresach przedstawionych na rys. 6.43 pokazano zależność między liczbą cykli obciążeń, a wielkością poślizgu na styku drewna i betonu. Pierwsza krzywa re­prezentuje statyczną „odpowiedź" połączenia ścinanego przed przyłożeniem obcią­żenia zmęczeniowego (N = 1). Pozostałe krzywe przedstawiają statyczne „odpowie­dzi" podczas przeprowadzania badań i po tym jak test został zatrzymany (N 106).
Przyłożenie obciążeń cyklicznych nie spowodowało żadnych uszkodzeń połą­czeń. Poluzowanie połączeń w trakcie zwiększania liczby cykli obciążeń można odczytać z powiększenia kąta nachylenia krzywych. Poślizg wzrasta wraz z rosnącą liczbą cykli obciążeń, ale pozostaje relatywnie niewielki. Największą wartość pośli­zgu stwierdzono w połączeniu nr 1. Z kolei sztywność połączenia jest większa w po­łączeniu, w którym zastosowano wklejanie pręta na klej epoksydowy niż przy za­stosowaniu kleju poliuretanowego. Jak należało się spodziewać, wykonanie wcięć w górnej powierzchni belek zwiększyło sztywność połączenia i zmniejszyło poślizg. Zastosowanie prętów ściskanych w połączeniu nr 4 obniżyło wartość poślizgu trwa­łego, a wykres „odpowiedzi" ma charakter liniowy nawet przy 1,7 milionów cykli obciążeń.

(…)

…, rozciąganej, części dźwigara drewnianego taśmami z włókien węglowych (CFRP) (patrz także rozdział 11.4). Badania laboratoryjne, opisane w [134], przeprowadzone na bel­kach wykonanych z samego drewna (W), z drewna podklejonego taśmami CFRP
(WF), z dźwigara drewnianego i płyt\- betonowej (CW) oraz z dźwigara drewnia­nego z podklejoną taśmą Cli'} « Kty betonowej (CWF) udowodniły, że;
- ..śmy Ci V V e 'igą…
… trwa­łego, a wykres „odpowiedzi" ma charakter liniowy nawet przy 1,7 milionów cykli obciążeń.
Po przeprowadzeniu badań zmęczeniowych, każde połączenie zostało zbadane na zniszczenie przy użyciu monotonicznie rosnącego obciążenia statycznego. War-jści niszczących sił ścinających oraz opis zniszczenia przedstawiono w tablicy 6-4.
Analiza otrzymanych wyników badań laboratoryjnych pozwala na stwierdze­nie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz