Most przez rzekę Mur w Austrii - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 21
Wyświetleń: 588
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Most przez rzekę Mur w Austrii - wykład - strona 1 Most przez rzekę Mur w Austrii - wykład - strona 2 Most przez rzekę Mur w Austrii - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Most przez rzekę Mur w Austrii
W 1993 roku oddano do użytku most drogowy przez rzeką Mur łączący St. Lorenzen w landzie Styria w Austrii [100]. Był to wtedy największy drew -niany most łukowy w Europie (rys. 6.129).
Konstrukcja nośna ma schemat statyczny parabolicznego łuku trójprzegubowego. Podpory ukośne między przyczółkiem a wezgłowiem łuku, razem z dźwig, i rem pomostu, pracują jak kratownica i dlatego pełnią znaczącą rolę usztywnień;; w kierunku osi podłużnej mostu. Łuk jest sztywno połączony z dźwigarem porno-stu za pomocą dwóch nakładek stalowych. Takie rozwiązanie powoduje, że o w i-i żenię, które znajdzie się bezpośrednio nad zwornikiem zostanie przekazane.
Most zaprojektowano na obciążenie pojazdem o masie 25 t stojącym na każ dym z kierunków jazdy (czyli w tym przypadku dwoma pojazdami) łub u ciągnikiem o masie 601. Ponadto na całym pomoście występuje obciążenie równomiernie rozłożone o wartości 5 kN/ur.
Całkowita długość mostu, między punktami podparcia na przyczółkach, wyno­si 85 m. Cięciwa łuku, między punktami jego podparcia, wynosi 45 m (rys. 6.130). Wszystkie drewniane elementy konstrukcyjne wykonano z klejonego modrzewia. Przyjęto następujące wymiary przekroju poprzecznego: łuk: 360 x 120 mm, dźwi­gar pomostu: słupki: 360 X 360 mm i elementy podpór w kształcie litery V: 360 x 600 mm. Dźwigary pomostu, ze względów transportowych, zostały podzielone na cztery części.
Na rys. 6 pokazano przekrój poprzeczny mostu. Całkowita szerokość po­mostu wynosi 8,60 m, natomiast szerokość jezdni 6,10 m. Przewidziano chodnik z jednej strony o szerokości użytkowej 1,50 m. Pomost składa się z dźwigarów z drew­na klejonego oraz strunobetonowej, prefabrykowanej płyty wykonanej z betonu B40 sprężonej podłużnie. Połączenia prefabrykowanej płyty betonowej z dźwiga­rami drewnianymi miały możliwość korekty położenia poprzez zastosowanie po­datnych podkładek neoprenowych. Połączenia na ścinanie między płytą prefabry kowaną a dźwigarami są wzmocnione przez wklejane, gwintowane pręty o średnicy 30 mm. Rozstaw tych prętów wynika z rozstawu zbrojenia płyty betonowej, połą­czonej z dźwigarami drewnianymi za pośrednictwem prętów oraz nakrętek.
System stężeń zarów no poziomych jak i pionowych między dźwigarami pomo­stu oraz między łukami wykonano z gwintowanych prętów stalowych o średnicy ££36 mm lub 20 mm. (rys. 6.132). W miejscu krzyżowania się prętów zastosowano pierścienie (rys. 6.133). Elementy rozpierające (stężające) łuki wykonano ze stalo­wych rur o średnicy 100 mm i 133 ram i grubości ścianki 6,3 mm. Zastosowano stal odpowiadającą obecnie stosowanym oznaczeniom stali S355 i S510. Wszystkie ele­menty stalowe zabezpieczono antykorozyjnie w procesie galwanizowania, a następ­nie pokryto powłoką malarską. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz