Most przez rzekę Sam w północnej Kalahrii we Włoszech - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 49
Wyświetleń: 553
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Most przez rzekę Sam w północnej Kalahrii we Włoszech - wykład - strona 1 Most przez rzekę Sam w północnej Kalahrii we Włoszech - wykład - strona 2 Most przez rzekę Sam w północnej Kalahrii we Włoszech - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Most przez rzekę Sam w północnej Kalahrii we Włoszech
Most przez rzekę Lao w północnej Kalabrii we Włoszech oddano do użytku latem 2001 roku [59], [129]. Jest on położony na obszarze Parku Narodowego „Pollino" w ciągu lokalnej drogi przekraczającej głęboki wąwóz. Takie położenie wymusiło wybór dość niezwykłej konstrukcji tj. łuku w postaci soczewki z jazdą pośrednią, wykonanego z drew­na klejonego. Innym czynnikiem, który wpłynął na wybór takiej konstrukcji była ko­nieczność zminimalizowania ingerencji w rzekę i w jej brzegi (rys. 6.134).
Całkowita długość mostu wynosi 70 m, a rozpiętość teoretyczna równa jest 67 m. Natomiast rozstaw głównych dźwigarów łukowych w osiach wynosi 4,6 m (rys. 6.135). Takie proporcje wymiarów powodują konieczność zapewnienia odpowiedniej sztywności pomostu, co zrealizowano two­rząc skratowanie (kratownicę poziomą) w postaci o i mostem. Ta kratownica przekazu­je obciążenia poziome działające na pomost na be­tonowe przyczółki.
Podstawowym rodzajem obciążenia jest w tym przypadku oddziaływanie wiatru.. Przejęcie tego oddziaływania zapewniają uko­śne stalowe cięgna łączące główne dźwigary łukowe z kratownicą poziomą - soczewko­wą (rys. 6.136). Aby zwiększyć sztywność skrętną całej konstrukcji postanowiono zasto­sować także tradycyjne stężenia poprzeczne w postaci drewnianych poprzecznie zamo­cowanych w węzłach oraz stężeń kratownicowych w postaci prętów stalowych.
Stworzono w ten sposób wielokrotnie statycznie niewyznaczalny przestrzenny ustrój zapewniający jej wystarczającą sztywność. Składa się on z dwóch bliźniaczych, rozciąga­nych łuków dolnych, pomostu oraz dwóch bliźniaczych, ściskanych łuków górnych.
Łuki dolne składują się z dwóch połówek o długości 36 m każda, połączonych przegubowo w zworniku (rys. 6.136). Elementy połączeń i śruby wykonano ze stali odpowiadającej S 510. W identyczny sposób zamontowano je w przyczółkach (rys. 6.137). Elementy składowe węzłów są zakotwione w betonie przyczółków 15 prę­tami na głębokość 4 m. Z kolei każda połówka dolnego łuku składa się z trzech części o długości po 12 m każda. Części te połączono ze sobą za pomocą trzech, obustronnych nakładek wykonanych ze stali odpowiadającej S 430 i połączonych śrubami M18 w liczbie 18 + 18. Wymiary przekroju poprzecznego łuków dolnych wynoszą 22 x 137,2 cm.
Pomost składa się z siedmiu modułów o długości 10 m każdy o szerokości wynika­jącej z kształtu „soczewki" kratownicy (rys. 6.138). Każdy moduł składa się z 4 po­przecznych belek o wymiarach 16 x 80,2 cm, 6 rzędów płatwi o rozpiętości 4,8 m oraz 2 belek zakrzywionych o przekroju (16 + 16) x 56,4 cm, które tworzą ..soczewkę".


(…)

… pomostu jest wykonana z żelbetu (rys. 6.141). Jej grubość wynosi 25 cm. Zbrojona jest dwiema siatkami prętów o średnicy 0 20 mm rozstawionych co 20 i 10 cm. Leży ona na drewnianym ruszcie składającym się z sześciu podłużnie opar­tych na poprzecznicach stanowiących jednocześnie elementy poziomej kratownicy „soczewkowej". Betonowa płyta pomostu przekazuje obciążenia użytkowe na dźwi­gary. Równocześnie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz