To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Monitoring środowiska-Bałtyk HELCOM HELCOM - Komisja Helsińska (Helsinki Commission), pracuje nad ochroną środowiska Morza Bałtyckiego przed wszelkimi formami zanieczyszczeń poprzez międzyrządową kooperację pomiędzy Danią, Estonią, Unią Europejską, Finlandią, Niemcami, Łotwą, Litwą, Polską, Rosją, Szwecją. HELCOM jest organem zarządzającym „Konwencją o ochronie środowiska morskiego rejonu Morza Bałtyckiego" - znanej jako Konwencja Helsińska HELCOM - ORGANIZACJA Komisja Helsińska spotyka się raz w roku. Rządy państw umowy muszą respektować w swoich narodowych programach i legislacji rekomendacje, przyjęte jednogłośnie przez Komisję w sprawie ochrony środowiska morskiego. Przewodnictwo w Komisji Helsińskiej jest rotacyjne pomiędzy państwami uczestniczącymi. Aktualnie (01.07.2010-30.06.2012) przewodnictwo należy do Szwecji. HELCOM - ORGANIZACJA Struktura robocza HELCOM'u, wspomagana przez sekretariat, składa się ze spotkań Komisji Helsińskiej, kierowników poszczególnych delegacji oraz pięciu głównych grup. STRUCTURE OF HELCOM CONTRACTING PARTIES Denmark Estonia Europa an Connsularity Finland Germany Lithuania Poland Russia Sweden Heads of Delegation HELCOM: MONAS, HABITAT, LAND, RESPONSE, MARITIME Working groups and projects – seminars, symposia, informal expert meetings HELCOM – CELE, Głównym celem HELCOM jest: ochrona morskiego środowiska Bałtyku przed wszelkimi źródłami zanieczyszczeń, oraz odnowa i zachowanie jego równowagi ekologicznej. • Konwencja z 1974 - Po raz pierwszy wszystkie źródła zanieczyszczeń dookoła całego morza stały się przedmiotem pojedynczej konwencji, podpisanej w 1974 roku przez siedem krajów nadbałtyckich. • Konwencja z 1992 - Po przeobrażeniach politycznych podpisana została w 1992 r. nowa Konwencja przez wszystkie kraje graniczące z Morzem Bałtyckim oraz przez Unię Europejską. - Konwencja obejmuje swoim zasięgiem cały obszar Morza Bałtyckiego, zarówno wody śródlądowe, jak i toni wodnej Bałtyku, a także dno morskie. Pomiary dotyczą także obszaru całej zlewni Bałtyku, w celu zredukowania zanieczyszczeń pochodzących z lądu. ODPOWIEDZIALNOŚĆ Indywidualne i wspólne podejmowanie kroków prawnych, administracyjnych i innych przez każde państwo, w celu zapobiegania i eliminowania wszelkich zanieczyszczeń. DZIAŁANIA ZAPOBIEGAWCZE Obowiązek podejmowania zawsze gdy istnieje niebezpieczeństwo, ze substancje lub energia wprowadzane bezpośrednio czy pośrednio do środowiska morskiego mogą szkodliwie
(…)
… jako ekonomiczna podstawa do kontroli działań,
które mogą być szkodliwe dla środowiska.
MONITORING
Emisje zarówno ze źródeł punktowych jak i rozproszonych do wody i atmosfery powinny być .
mierzone i analizowane w odpowiedni sposób przez jednostki naukowe Stron Umowy.
UNIKANIE RYZYKA
Wprowadzanie w życie Konwencji Helsińskiej nie powinno:
- zwiększać zanieczyszczenia regionów położonych poza obszarem Morza…
… działań,
które mogą być szkodliwe dla środowiska.
MONITORING
Emisje zarówno ze źródeł punktowych jak i rozproszonych do wody i atmosfery powinny być .
mierzone i analizowane w odpowiedni sposób przez jednostki naukowe Stron Umowy.
UNIKANIE RYZYKA
Wprowadzanie w życie Konwencji Helsińskiej nie powinno:
- zwiększać zanieczyszczenia regionów położonych poza obszarem Morza Bałtyckiego,
- zwiększać…
… Bałtyckiego,
- zwiększać lub zmieniać sposobu utylizacji odpadów czy innych działań, które mogą. zwiększać
zagrożenie dla zdrowia.
PRIORYTETY
-eutrofizacja, zwłaszcza wkład rolnictwa
-substancje niebezpieczne
-sektor transportu lądowego
-sektor transportu morskiego
- wpływ zarządzania i gospodarki rybołówstwem na środowisko
- ochrona i zachowanie morskiej i przybrzeżnej bioróżnorodność
- wprowadzenie w życie…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)