Moja osobista filozofia edukacji - praca

Nasza ocena:

3
Pobrań: 511
Wyświetleń: 5250
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Moja osobista filozofia edukacji - praca - strona 1

Fragment notatki:



Praca ta oparta jest na przekonaniu, że lata nauki są momentem, w którym decyduje się los każdej pojedynczej osoby, dlatego filozofia, jaką kieruje się nauczyciel, jest tak ważna dla działań podejmowanych w procesie edukacji. W dokumencie opisane zostały również predyspozycje jaki winien posiadać nauczyciel by należycie kształtować młodych ludzi.
Ponadto w treści notatki omówiono takie zagadnienia związane z tym tematem jak:
działalności szkolnictwa, życie społeczne samorozwój, kształtowania mechanizmów myślenia, edukacyjna filozofia szkoły. Autor prezentuje tutaj także swoją wizję nauczyciela i procesu edukacji.

Moja osobista filozofia edukacji -
refleksje o źródłach i sensie edukacji
Człowiek kształtowany jest przez swoje środowisko od momentu przyjścia na świat. Początkowo wpływ taki mają rodzice i rodzina. Z biegiem lat jednym z najważniejszych źródeł informacji o świecie staje się szkoła, a wraz z nią nauczyciel. Początkowo ukształtowane postawy są szkieletem, na którym powstają dalsze wartości i zachowania, które dziecko poznaje i internalizuje w procesie stawania się dorosłym, pełnowartościowym człowiekiem. Lata nauki są więc momentem, w którym decyduje się los przyszły każdej pojedynczej osoby, dlatego filozofia, jaką kieruje się nauczyciel, jest tak ważna dla działań podejmowanych w procesie edukacji. Stawanie się dobrym nauczycielem jest procesem, który prowadzi do ukształtowania się, zgodnie z predyspozycjami osoby, nauczyciela, który dba o dobro dziecka i tym dobrem się kieruje. Aby stać się wybitnym pedagogiem, przyjacielem a zarazem przewodnikiem dziecka, kandydat lub już uczący człowiek musi posiadać pewne predyspozycje wrodzone, które pozwolą jemu na refleksję nad własnym zachowaniem, a w dalszym czasie prowadzą do zmiany niekorzystnych zachowań. Tak więc nauczyciel, poza wielką miłością do dzieci, wrażliwością, umiejętnością negocjacji oraz doprowadzania do kompromisu, umiejętnością słuchania dziecka itp., musi dostrzegać w sobie pozytywne postawy i te, które nie są korzystne w procesie edukacji. Te przemyślenia wzbogacają proces nauczania i wychowania dziecka w szkole.
Współczesna szkoła jest w trakcie reformacyjnych zmian, które mają za zadanie zmianę dotychczas panujących zasad nauczania. Obecnie nauczyciel nie ma być już li tylko wykładowcą, który przekazuje wiedzę. „Dysfunkcjonalność dostrzega się przede wszystkim w działalności szkolnictwa, które słabo przygotowuje do życia społecznego (tego w skali całego społeczeństwa czy dużych społeczności, ale i tego w skali małych grup społecznych - z rodziną włącznie), nader często nie przygotowuje do życia zawodowego, często nie przygotowuje też do samorozwoju - dalszej edukacji, udziału w kulturze, spędzania wolnego czasu itd.”. Do kompetencji pedagoga należy obowiązek ukształtowania mechanizmów myślenia, działania, które są osadzone na wiedzy teoretycznej. To nie wiadomości encyklopedyczne, jakie przekazywała szkoła jeszcze podczas mojej edukacji, a wiedza praktyczna stają się podstawą edukacyjnej filozofii szkoły. W ślad za tym muszą podążać nauczyciele, którzy dziecko winni traktować jako partnera, a nie podwładnego, jako człowieka, a nie niepełnowartościową istotę, którzy muszą indywidualnie dbać o potrzeby dziecka, a nie patrzeć kolektywnie na całą grupę, jako jedną jednostkę. Te cele, te zadania stają się podstawą refleksji nad moją własną filozofią edukacji, nad moim stawaniem się dobrym nauczycielem.


(…)

… ciągłe, a przedstawione powyżej przemyślenia świadczą o moim rozumieniu instytucji pedagoga i stanowią drogowskaz dla pracy nad kształtowaniem siebie, jako nauczyciela, w przyszłości.
BIBLIOGRAFIA:
Jean Piaget, Dokąd zmierza edukacja, Warszawa 1977, PWN, ss.115.
Adele Faber, Elaine Mazlish, Wyzwoleni rodzice wyzwolone dzieci. Twoja droga do szczęśliwej rodziny, Poznań 1994, Media Rodzina, ss. 219. Tadeusz Pilch, Spory o szkołę, Warszawa 1999, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, ss. 219.
Tadeusz Lewowicki, Przemiany oświaty, Warszawa 1997, Wydawnictwo „Żak”, ss169.
Tadeusz Lewowicki, Przemiany oświaty, Warszawa 1997, Wydawnictwo „Żak”, s.31.
Jean Piaget, Dokąd zmierza edukacja, Warszawa 1977, PWN, s.55.
Adele Faber, Elaine Mazlish, Wyzwoleni rodzice wyzwolone dzieci. Twoja droga do szczęśliwej rodziny, Poznań 1994, Media Rodzina, s.27. Tadeusz Pilch, Spory o szkołę, Warszawa 1999, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s.109 - 110. Tamże, s.33.
Jean Piaget, op.cit., s.25. 6

… trzeba odkryć, była na nowo odkrywana przez ucznia lub przynajmniej odtworzona, a nie tylko mu przekazana” powoduje, że uczeń staje się bardziej zainteresowany wiedzą, co sprawia, że uczenie staje się bardziej efektywne. Nauczycielowi WOS - u i historii - jakim ja będę, musi zależeć na wieloaspektowym przedstawianiu informacji, zwłaszcza nauczanie wiedzy o społeczeństwie nakazuje prezentację wielu różnych…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz