Modele wiedzy - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 42
Wyświetleń: 588
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Modele wiedzy - omówienie - strona 1 Modele wiedzy - omówienie - strona 2

Fragment notatki:

MODELE WIEDZY.
MODEL TECHNOLOGICZNY - chodzi o wiedzę teoretyczna . to model szkolny i dotyczy technologii nauczania. Ten model jest charakterystyczny dla wiedzy formalnej. Czemu służy edukacja ? - ma ona służyć podnoszeniu postępu społecznego. Ludzie będą wiedzieć to, co wiedza już do tej pory i będą robić jeden krok do przodu. Wiedzę rozumie się jako zbiór pewnych sadów i muszą być one naukowo uwiarygodnione. Zbiór wiarygodnych informacji istnieje jako osobny byt. Potrzebujemy pośrednika miedzy czymś dalekim i kogoś, kto potrafi przekazać nam wiedzę. Nauczyciel - przekazuje wiedzę. On już ja posiada. Wiedza ta jest niepodważalna. Człowiek, który chce uczyć się na podstawie tego modelu, to znaczy ze chce poznawać. Nasz status mowie o naszej niewiedzy. Technologia polega na tym, ze to my będziemy nauczać. Ktoś przedstawia nam wiedzę już zgromadzona. Nauczyciel jest odpowiedzialny za proces nauczania. Później dochodzi do weryfikacji, czyli do sprawdzenie wiedzy. Kontakt społeczny - struktura społeczna jest miejscem gdzie edukacja się rozgrywa. Kształcenie wiedzy i jej dopuszczenie do roli, którą będziemy pełnić. MODEL HUMANISTYCZNY. - chodzi o zdobycie umiejętności. Wyrasta z krytyki modelu technologicznego. Ta edukacja nie jest nastawiona na uzyskanie poziomu wykształcenie. Wg Daniel Koll - „ludzie nawet wykształceni nienawidzą się uczyć”. Ten model nazywa się humanistyczny, ponieważ mówi kim jest człowiek i jakie są jego potrzeby. Potrzeby osobiste i samorealizacyjne ucznia stoją w centrum.
Wg Daniel Koll - „ ludzie dorośli są odbiorcami wiedzy”. Czyli uczą się po to, ponieważ maja problemy w życiu i chcemy je pozytywnie rozwiązać. Pojawia się egzamin praktyczny, jako etap końcowy uczenia się. Nauczyciel - to ktoś, kto podejdzie do nas i pokaże jak się uczyć. Biedzie tez naszym partnerem. Ma o podtrzymywać uczenie się. Ma pracować nad nasza edukacja i motywacja. Stawia nam praktyczne zadania, którym możemy sprostać. Odpowiedzialność za uczenie się spoczywa po dwóch stronach. Chodzi o posiadanie umiejętności.
MODEL KRYTYCZNY - gromadzenie żywej wiedzy. Dotyczy wiedzy, która w wyniku interakcji jest bytem powszechnym. Myślenie o społeczeństwie ma charakter poznawczy. Człowiek - to osoba dążącą do wolności, chcącą się pozbyć ograniczeń o myśleniu. Chodzi o obudzenie świadomości, zastanowienie się o pójście dalej, np krytyka nauczyciela - poglądy, do czego mnie to doprowadzi. Sięganie do doświadczenia jest źródłem samowiedzy i punktu wyjścia. Wg Malewskiego pierwszym nauczycielem nie był Sokrates.
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz