Dorosłość oraz jesień życia

Nasza ocena:

3
Pobrań: 35
Wyświetleń: 707
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Dorosłość oraz jesień życia - strona 1 Dorosłość oraz jesień życia - strona 2

Fragment notatki:

ZAJĘCIA XII - Dorosłość oraz jesień życia 1. Pietrasiń ski „Dorośli - problemy rozwoju” (128-131) 2. Szewczuk „Człowiek dorosły” (51-56) 3. Malewski „Modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi” (271-289) Model technologiczny:
- rzeczywistość składa się z 3 sfer/światów:
* I - sfera przedmiotów materialnych i procesów naturalnych, które istnieją na zewnątrz jednostki i są niezależne od jej świadomości
* II - dyspozycje psychiczne i treści świadomości człowieka, które sobie uświadamia i nie uświadamia;
* III - wytwory ludzkiego umysłu (świat idei, z których najważniejsze są naukowe; wiedza o człowieku, kulturze i społeczeństwie);
- wiedza świata trzeciego jest źródłem treści kształcenia, czyli uporządkowanym zbiorem wiadomości niezależnym od ucznia (przewidzianym do opanowania podczas pobytu w szkole;
- treści kształcenia są rozwinięciem programu nauczania („selekcji nauczania”), czyli wykazu zagadnień do opracowania z uczniami;
- proces edukacyjny przyjmuje postać transmisji ze świata trzeciego do świata drugiego („proces kubłowy”);
- życiowe doświadczenie przeszkadza w przyswajaniu naukowej wiedzy;
- w centrum uwagi znajduje się omnipotentny/wszechmocny nauczyciel-technolog, który ma różne funkcje;
- nauczyciel jest jedynym odpowiedzialnym za wyniki kształcenia;
- konformizm nauczyciela wobec programu szkolnego i konformizm słuchaczy wobec treści kształcenia i nauczyciela;
- bardzo ważnym elementem jest metoda nauczania.
Model humanistyczny:
- ludzie dorośli nie lubią się uczyć siedząc w szkolnych ławkach;
- uczący się dorosły nie chce poznawać, woli działać (użytkownik, nie odbiorca);
- źródłem użytkowego stosunku do treści kształcenia są potrzeby (przy rozbieżności między posiadanym, a pożądanym poziomem sprawności):
* zapobiegania dezaktualizacji kompetencji technicznych;
* pełny rozwój potencjału osobowościowego;
* osiągnięcie indywidualnej tożsamości i życiowej dojrzałości;
- nauczyciel ma za zadanie zaspokajać potrzeby uczących się dorosłych, pełni rolę konsultanta, opiekuna;
- uczący się dorosły jest centralnym elementem procesu edukacyjnego;
- program edukacyjny buduje się na podstawie potrzeb oświatowych dorosłego;
- wiedza przestaje być sakralna, jest użyteczna;
- bardzo ważne jest życiowe doświadczenie, jest ono potencjalnym źródłem uczenia się;
- oceny mają charakter samoocen (człowiek jest racjonalny, odpowiedzialny i wolny, dlatego sam może analizować swoją pracę i uczyć się sztuki uczenia się);


(…)

…, jesteśmy zanurzeni w świecie informacyjnych przekazów;
- rynek kształtuje konsumpcję + jego wytworem jest kultura konsumpcyjna (świat zapełniony symbolami ekonomicznymi przypomina supermarket);
- rynek i konsumpcja tworzą błędne koło społecznego zniewolenia, a zadaniem nauczycieli krytycznych jest przerwanie tego kręgu;
- zwolennicy nie widzą zasadniczej różnicy między edukacją opartą na modelu…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz