Edukacja w procesie pracy - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 42
Wyświetleń: 609
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Edukacja w procesie pracy - omówienie - strona 1

Fragment notatki:

EDUKACJA W PROCESIE PRACY
Dorośli są mocno wrośnięci w kulturę, w której się wychowali. Bardzo ciężko zmienić te wartości u osoby dorosłej ponieważ nauczanie czegoś nowego osoby dorosłej polega na „wymazaniu” tego co on wie na dany temat i wpojeniu innych wartości. Jest to trudny proces bo wymaga nie tyle nauki co zmiany. Dziecko jest jak tabula rasa-od razu można je czegoś nauczyć. Dorosły aby się czegoś nauczyć musi postawić sobie cel pragmatyczny. Dorośli są osobami krytycznymi-są dociekliwi i nieufni. Człowiek dorosły podczas nauki próbuje włączyć nową wiedzę do starej, próbuje zrozumieć, nie są ważne regułki tylko zrozumienie tematu. Osoba dorosła jest ukształtowana, stawia sobie cel pragmatyczny, próbuje go zrozumieć i zaakceptować. Różnice kulturowe. Fenomenologia - nauka o fenomenach.
Schemat poznawczy - konkretne słowo wyrażone w jakimś języku. Schemat znaczeniowy - znaczenie słowa.
\znaczenia tworzą perspektywę znaczeniową czyli granicę naszego poznania (nie ma nic ponadto - jest to coś niepojętego). Ludzie z tych samych kultur mają podobną, określoną perspektywę znaczeniową. Człowiek dorosły ma swój świat i swoje wartości. Mezirow wymyślił uczenie się transformatywne, które jest zmianą jakościową perspektywy znaczeniowej. Ma ono na celu utworzenie nowego pojęcia, celu, który zmieni naszą perspektywę znaczeniową.
Schemat znaczeniowy: I etap - uczenie się transformatywne - to odczucie problemu, doznanie szoku.
II etap - próba interpretacji problemu - dlaczego tak jest
III etap - wgląd w sytuację - weryfikowanie wstępne
IV etap - odwzorowanie - próba weryfikacji
V etap - symbol - pojawienie się nowego myślenia
Człowiek dorosły ma zdolność transformacji znaczeniowej czyli zmiany swojego myślenia i postrzegania różnych rzeczy. Dorośli mają tendencję do uczenia się konserwatywnego (wiedzę przepuszczają przez swoje schematy znaczeniowe). Dorośli ucząc się potwierdzają swoją dotychczasową wiedzę.
Rola nauczyciela w uczeniu transformatywnym:
- jest prowokatorem , który zainicjuje zburzenie istniejącego schematu znaczeniowego
- wskazuje model, schemat znaczeniowy
- jest konsultantem i słuchaczem
- wg Mezirowa nauczyciel osobą która pozjadała wszystkie rozumy, uważa się za mistrza i usilnie dąży do zmiany schematu ucznia. Nauczyciel nie dąży do jednej interpretacji, nie wie jaki schemat przyjmie jego uczeń, nie narzuca mu nic, nie planuje, pomysł rodzi się w trakcie. Edukacja dorosłych wg Mezirowa powinna dążyć do zmiany i przekształcania świata dorosłych, aby nie stali w miejscu.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz