Modele systemu rozdziału

Nasza ocena:

3
Pobrań: 210
Wyświetleń: 742
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Modele systemu rozdziału - strona 1 Modele systemu rozdziału - strona 2 Modele systemu rozdziału - strona 3

Fragment notatki:

Krasowski. Notatka składa się z 3 stron.
4.3 Modele systemu rozdziału System amerykański - stanowi tzw. czystą separację, wiąże się to głównie z: kształtowaniem się społeczeństwa amerykańskiego niejednolitego religijnie i wyznaniowo, korzystaniem z doświadczenia europejskiego, unikaniem konfliktów na tle religijnym. Przyjęcie w młodym amerykańskim społeczeństwie tego systemu miało być odpowiedzią na poprzedzające je epoki nietolerancji a także wyrazem budowania państwowości opartej na nowym systemie wartości. W 1791 r. wprowadzono pierwszą poprawkę do amerykańskiej konstytucji, co dało początek czystemu, klasycznemu rozdziałowi. Od tej pory nie było w USA jakiejkolwiek ingerencji ze strony państwa w życie religijne obywateli, czego efektem jest brak prawa wyznaniowego. Kwestia prawa wyznaniowego w ustawodawstwie amerykańskim nie istnieje. Nie ma żadnych umów z władzami zw. wyz. ani ustaw regulujących ich działalność. Wprowadza to pewną fikcję prawną, gdyż związek nie ma osobowości prawnej i aby ją uzyskać musi założyć fundację, stowarzyszenie lub nawet spółkę prawa handlowego. Przykładem tego mogą być działania kościoła katolickiego który powołuje się na instytucję fidutia- zaufanie, w ramach której istniej dwóch właścicieli majątku kościelnego: właściciel faktyczny- organ zw. wyz. np. diecezja i właściciel prawny- osoba fizyczna, np. biskup. Zgodnie z konstytucją, kongres nie może ustanowić religii państwowej ani zabronić wyznawania jakiejkolwiek religii. Mimo to obrady w kongresie rozpoczynają się od modlitwy, chociaż w szkołach jest ona zabroniona. Bóg obecny w życiu Amerykanów jest anonimowy i uniwersalny- nie wiąże się z żadnym konkretnym bogiem ani religią. System francuski - we Francji doszło do pierwszego europejskiego rozdziału kościoła i państwa. Stało się tak na skutek rewolucji francuskiej 1789 wymierzonej w Ancien regime, w tym w instytucję kościoła katolickiego. 2.12.1789 r. wydano ustawę przeprowadzającą na ogromną skalę sekularyzację dóbr kościelnych. Dla państwa stanowiła ona nadzieję na wymuszenie lojalności u duchownych, którzy stawali się urzędnikami państwowymi, a także na polepszenie sytuacji chłopstwa i załatanie dziury budżetowej. Oczywiście nie cieszyła się ona popularnością ze strony duchowieństwa. W lutym 1790 Konstytucja zlikwidowała wszystkie zakony poza szpitalnymi. W lipcu 1790 pojawiła się Konstytucja Cywilna Kleru kłócąca się z prawem kanonicznym. Wprowadziła dwie główne zmiany: pierwsza z nich dostosowywała administrację kościelną do cywilnej, polegało to na zmniejszeniu liczby archidiecezji ze 134 na 83. Druga zmiana dot. obsady urzędników kościelnych poprzez zniesienie faktycznej władzy hierarchicznej i demokratyzację wyboru duchownych na stanowiska kościelne. W listopadzie ukazała się ustawa nakładająca na duchowieństwo obowiązek przysięgi na wierność królowi i pierwszej konstytucji. Jedynie 4 biskupów złożyło przysięgę. Doszło do schizmy w kościele francuskim- wyłonienie się kościoła konstytucyjnego. Generalnie rozdział kościoła i państwa charakteryzował się wielką nieufnością we wzajemnych relacjach i był wrogi wobec religii. Zachodził w jednym kierunku gdyż wydana w 1795 ustawa oddzielała kościół od państwa a nie państwo od kościoła. Doszło do prywatyzacji religii, pojmowano ją jako prywatny wybór człowieka i eliminowano z życia publicznego, ograniczała się więc ona jedynie do sumień wierzących i budynków kościołów. Od prowadzonej w ten sposób polityki odszedł Napoleon, który w 1801 r. zawarł k

(…)

… wspierające religię materialistyczną. ZSRR było silnie zaangażowane w wybór światopoglądu przez swoich obywateli poprzez indoktrynację i ateizację społeczeństwa oraz zaburzenie bezstronności organów administracji.
Niemiecki model rozdziału - separacja skoordynowana/życzliwa wywodzi się z postanowień Konstytucji Republiki Weimarskiej z 1919 r. Państwo wspierało pewnie wartości religijne jako uniwersalne…
… radziecki - inaczej separacja Wroga. Ojcami są Marks, Engels i Lenin. Marks wychodząc od założeń liberalizmu przedstawiał religię jako „opium dla ludu” czyli instrument służący do rządzenia zabobonną ludnością. Wg jego założeń religia miała minąć wraz z laicyzacją państwa. Lenin natomiast przeszedł do działania. Z jednej strony deklarował poszanowanie wolnego wyboru religii jako kanonu i fundamentu postawy…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz