Modele międzykulturowej interakcji - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 273
Wyświetleń: 2156
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Modele międzykulturowej interakcji - wykład - strona 1 Modele międzykulturowej interakcji - wykład - strona 2

Fragment notatki:

Dr. Bogdan Buczkowski
Kulturowe uwarunkowania biznesu
Wykład V - Modele międzykulturowej interakcji
1. Dominacja kulturowa
W danej organizacji zostaje narzucona nowa kultura wraz z przyjściem nowego zarządu, stara jej kultura jest dyskryminowana
i przez nowy zarząd odrzucana. Zdominowaną kulturę traktuje się jako szkodliwą dla przedsiębiorstwa i nieefektywną.
Korzyści:


wyeliminowanie postaw i norm nie sprzyjających rozwojowi,
uzyskanie przewagi konkurencyjnej, jeśli nowe normy zostały wprowadzone wyjątkowo szybko
Wady:


wzrost liczby konfliktów między pracownikami,
mniejsze zaangażowanie pracowników w działania firmy, w związku z nieakceptowaniem przez nich zasad, a nawet może
w skrajnej sytuacji wywołanie oporu pracowników wobec narzucanych zasad, który będzie w stanie sparaliżować
działanie całego przedsiębiorstwa.
 kulturą dominującą
 kulturą zdominowaną
2. Współistnienie kulturowe
Poszukiwanie kompromisu między kulturami partnerów. Poszukuje się rozwiązań, które będą akceptowane przez wszystkich
zainteresowanych, zazwyczaj wybiera się i łączy najlepsze rozwiązania z obydwu kultur. Poprzedza to badanie porównawcze
kultur.
W praktyce polega na znajdowaniu wspólnego języka poprzez unikanie konfliktów, nawet za cenę utracenia pewnych korzyści.
Opieranie się na kompromisie bowiem sprawia, że traci się możliwość wyboru lepszej opcji, pomimo, że założeniem było
wykorzystywanie najsilniejszych stron każdej z kultury.
3. Współpraca kulturowa
Model ten opiera się na założeniu, że tylko stała interakcja między kulturami może się przyczynić do osiągania najlepszych
efektów oraz do rozwoju pracowników i całej organizacji. Strategie i produkty są w tym modelu tworzone na bazie
indywidualnych wzorców kulturowych członków przedsiębiorstwa, lecz nie ograniczają się tylko do nich. Tworzone są tu nowe
formy zarządzania, przewyższające style narodowe zarządzania.
Korzyści


wykształcenie u członków organizacji dużej tolerancji, otwartości na inne kultury, pomysły i rozwój twórczego
myślenia
model najmniej konfliktowy i przynoszący korzyści obydwu kulturom
Wady:


bardzo długi czas wprowadzania nowej kultury w życie
pracochłonność i koszty tego procesu
4. Kolizje kulturowe
Kolizje kulturowe są zjawiskiem niezwykle powszechnym, pojawiają się przy okazji niemal każdego porozumienia
międzynarodowego. Wyróżnia się trzy typy konfliktów kulturowych.
Konflikt wynikający z poczucia zagrożenia
Zagrożeniem dla wspólnoty uformowanej w poczuciu własnego systemu
znaczeniowego, jest zagrożenie idące z zewnątrz, ze strony innej kultury. To, co obce, stanowi ich zdaniem zanegowanie tego,
co własne: własnej kultury, religii, sztuki, mitu.
Konflikt wynikający z zakłopotania
Polega on na tym, że zaproponowane przez nowy zarząd nowe procedury i
rozwiązania, wprowadzają pracowników w zakłopotanie i odbijają się negatywnie na ich wynikach w pracy.
Dr. Bogdan Buczkowski
Kulturowe uwarunkowania biznesu
Wykład V - Modele międzykulturowej interakcji
Konflikt wzbogacający
jest pozytywnym rodzajem konfliktu, który stwarza wiele szans i pozytywnych sytuacji, w których
wzrasta wzajemne zaufanie i siła nowego systemu działania. Ten rodzaj konfliktu, jako jedyny, daje możliwość wspierania
rozwoju i wzrosty przedsiębiorstwa.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz