Zarządzanie różnicami kulturowymi - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 329
Wyświetleń: 1708
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zarządzanie różnicami kulturowymi - wykład - strona 1

Fragment notatki:

Dr. Bogdan Buczkowski
Kulturowe uwarunkowania biznesu
Wykład VI - Zarządzanie różnicami kulturowymi
Wyróżnia się trzy podstawowe strategie:



ignorowaniu różnic kulturowych (postawa etnocentryczna)
na minimalizowaniu tych różnic
na wykorzystywaniu ich
1.
Etnocentryzm w zarządzaniu międzykulturowym
Polega na ignorowaniu zaistniałych różnic kulturowych i faworyzowaniu własnej kultury. Taka postawa często wiąże się ze
skrajnym nacjonalizmem bądź prowadzi do zachowań szowinistycznych. Menadżer taki czasami bywa całkiem nieświadomy
występujących różnic kulturowych i nie rozumie, że odmienność zachowań nie jest wynikiem zacofania, czy złej organizacji,
lecz z odmienności kulturowej.
2.
Postawa policentryczna
Różnice kulturowe wypycha się na pierwszy plan i przypisuje się im ogromne znaczenie. Organizacja powoli zaczyna tracić
własną tożsamość a jej jednostki biernie dostosowują się do nowego otoczenia. Menadżerowie wychodzą z założenia, że dany
kraj jest specyficzny i niepowtarzalny a każdy problem wymaga osobnego rozpatrzenia. Sprawia to, że dana organizacja staje
się nieinnowacyjna, naśladując zwyczaje panujące w danym kraju i nieefektywna, gdyż nie jest w stanie sama stworzyć spójnej
strategii. Najlepszym rozwiązaniem jest znalezienie tzw. złotego środka pomiędzy jedną i drugą postawą i umiejętne
wdrożenie go w działanie.
3.
Sukces dzięki wielokulturowości
Sześć argumentów na to, że wielokulturowość przedsiębiorstwa przyczynia się do jego sukcesu. Podstawą jednak jest dobre
zarządzanie różnicami kulturowymi.
Argument rynkowy - w warunkach wielokulturowych zwiększa się wrażliwość przedsiębiorstwa na specyficzne potrzeby
danego rynku a zwłaszcza na jego różnorodność kulturową. Powoduje to lepsze dostosowanie się do potrzeb otoczenia,
którego przedsiębiorstwo jest niejako odbiciem. Zatrudnieni pracownicy, pochodzący z różnych środowisk kulturowych,
pomagają lepiej zrozumieć i wyczuć daną kulturę.
Argument kosztowy - umiejętne zarządzanie wielokulturowym personelem powoduje zmniejszenie konfliktów, zmniejszenie
fluktuacji pracowników a więc obniżenie koszów przysposabiania nowych pracowników, a przede wszystkim pociąga za sobą
wzrost efektywności przedsiębiorstwa.
Argument dotyczący twórczości - różnorodność wprowadza lepszy klimat dla twórczego myślenia (różne punkty widzenia,
różnorodność grup decyzyjnych, różnorodność kulturowa)
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz