To tylko jedna z 8 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
MODELE UMYSŁU W PSYCHOLOGII UMYSŁ: *„Myślenie, wola i sądzenie stanowią trzy podstawowe rodzaje aktów umysłu” (Ahrendt, 1991) Te trzy aspekty : działanie, intuicja związana a wolą i sądy, konieczne są aby sprawnie działał nasz umysł. DEFINICJA: UMYSŁ - system odpowiedzialny za przebieg procesów psychicznych, zwykle nazwanych poznawczymi lub intelektualnymi. Słowo zwykle wskazuje na to, że mówiąc o umyśle nie można zapominać o aspektach pozapoznawczych takich jak np. emocje. *POTOCZNE ROZUMIENIE UMYSŁU: Jak pracuje Twój umysł? On jest umysłowo chory. Wolę pracę umysłową od fizycznej. Potęga umysłu (np. Einstein). Umysł jest tutaj traktowany jako źródło różnic indywidualnych. Decyduje o różnych poglądach, różnej reakcji i orientacji w otoczeniu i sobie sam ym. *PYTANIA WYPŁYWAJĄCE Z ROZWARZAŃ O UMYŚLE: Czym różni się od osobowości? Jaka jest relacja: umysł - świadomość, mózg - umysł, umysł - intencjonalność? Umysł, a osobowość - czy są jednym i tym samym? Odpowiedź na to pytanie jest różna w zależności od teorii osobowości jaką operujemy. Np. wg. Mądrzyckiego termin osobowość jest terminem znacznie szerszym od terminu umysł. Różnica pomiędzy tymi dwoma terminami zależy od jakości stawiania pytań. Psychologia osobowości podkreśla dynamizm osobowości, aktywność w życiu człowieka (np. wg. Mądrzyckiego przejawia się w tworzeniu planów). W psychologii poznawczej motywacyjny aspekt jest tłem, główna uwaga skupia się na procesach i przekształceniach. MODELE UMYSŁU *MODEL UMYSŁU - system założeń teoretycznych wyjaśniających aktywność poznawczą (intelektualną) człowieka. Zależy od przyjętego paradygmatu badawczego (przyjętych założeń) Stworzenie takiego systemu (modelu) jest konieczne ponieważ możliwe, że termin umysł jest pojęciem wymyślonym na potrzeby psychologii. W związku z tym, termin ten musi się sprowadzać do konstruktu teoretycznego wyjaśniającego naszą aktywność poznawczą. *PARADYGMAT (Kohn) - matryca porządkująca preferencje badaczy w danej dyscyplinie. Powinna ona zawierać: założenia filozoficzne (w danym paradygmacie istnieją one zawsze, chociaż może się zdarzyć, że badacz ich sobie nie uświadamia): ontologiczne - (jaka jest natura rzeczy?). Przykładem może tu być skrajny behawioryzm zakładający, że stany mentalne jako takie nie istnieją; istnieje jedyn ie zachowanie. epistemologiczne - (jak przebiega poznanie naukowe?). To podejście jest ściśle związane z metodologią. Oba założenia są ze sobą związane, ponieważ epistemologia nie może się opierać na subiektywnych sądach.
(…)
… i znaczenie symulacji komputerowych:
przy konstruowaniu zaczynano od analizy funkcjonalnej umysłu, następnie rozkładano na czynniki elementarne (składowe) i tworzono na tej podstawie programy symulacji komputerowych sprawdzające spójność teorii, weryfikujące jej założenia przez porównanie z zachowaniem człowieka (możliwość zbadania w której sytuacji zachowanie człowieka odbiega od „zachowania” komputera…
… o ich naturze, zostały one tylko wyodrębnione. Przykładem mogą być skale do pomiaru inteligencji.
B . Paradygmaty wywodzące się z cybernetyki - paradygmat poznawczy Umysł traktowany jest tutaj jako system przetwarzania informacji i opisywany od strony procedur ujmowanych jako programy tworzenia i przekształcanie reprezentacji poznawczych.
Podejście interdyscyplinarne (cognitive science). Celem tego podejścia…
… bardzo często wykorzystywane jest w każdej dziedzinie psychologii.
*Stosowanie metafory komputerowej:
Maszyna Tulvinga (1936) - koncepcja maszyny mającej mechaniczny charakter, która byłaby zdolna do rozwiązania każdego problemu pod warunkiem istnienia właściwych algorytmów - jest to właściwie jeszcze prekomputerowa analogia. Teoria Tulvinga była przełomowym momentem w teorii informacji w zakresie psychologii…
… tego, że psychologowie mogą nie doceniać, upatrywać się gorszych właściwości komputera niż to jest w rzeczywistości.
Sposób uniknięcia błędu:
systemy wieloprocesorowe - sieci o architekturze równoległej (nie P.C.). Komputery takie mogą przetwarzać wiele danych jednocześnie i na nich tworzone są obecnie symulacje komputerowe.
błąd „okularów na nosie” - traktowanie komputera jako narzędzia autonomicznego, a nie układu…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)