MODEL NAUCZANIA PODAJĄCEGO
Inne nazwy: metoda organizującej zapowiedzi
Teoria w tle: pojęcie struktury wiedzy, psychologia uczenia się materiału znaczącego,
psychologia poznawcza związana z reprezentowaniem i przyswajaniem wiedzy (Ausubel,
bruner)
Rodzaje wiedzy:
- wiedza deklaratywna – wiem, że
- wiedza proceduralna – wiem, jak
- wiedza kontekstowa – wiem, kiedy użyć wiedzy deklaratywnej, proceduralnej, raz
połączenie obu tych wiedz
Cele:
- wyjaśnianie idei
- nauczanie regułek
- wprowadzanie do dalszych zajęć
Syntaksa:
- przedstawienie celów, wywołanie nastawienia do nauki (pozytywne nastawienie:
opowiadanie bajki, mapy mentalne, puszczanie fragmentu filmu…)
- przedstawienie czynnika organizującego materiał (nawiązanie do wiedzy uprzedniej)
- przekazywanie materiału nauczania (struktura wypowiedzi: jasny, logiczny,
uporządkowany materiał)
Markery werbalne – akcentowanie ważnych wypowiedzi
Zmiany metodyczne – podsumowanie najważniejszych wiadomości, uporządkowanie,
organizowanie
- wzbogacenie i intensyfikacja procesu myślenia – nauczyciel zadaje uczniom pytania, czy
uczniowie zrozumieli dany temat (odpytka, ćwiczenia, zadania, formy pisemne…)
Struktura środowiska dydaktycznego: wszytsko dokładnie przemyślane, struktura
słowna
Kontrola i ocena: ocena wiedzy deklaratywnej (czy uczeń zapamiętał i zrozumiał)
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)