To tylko jedna z 7 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
PODAŻ (Supply)
Podaż to (minimalna) ilość danego dobra, jaką sprzedawcy są gotowi zaoferować przy
różnych poziomach cen
/ Begg /
[nie jest to zatem faktyczna ilość oferowana przy danym poziomie cen]
Inaczej: podaż jest to relacja pomiędzy ilością a ceną dobra, w danym odcinku czasu, jaką
producenci są w stanie zaoferować, zakładając, że inne zjawiska na rynku nie ulegną zmianie.
Podaż ≠ ilość oferowana!
Podaż jest to zatem ILOŚĆ DOBRA w FUNKCJI CENY: Q = fS(P)
Przedsiębiorstwo zgłasza podaż na rynku, jeśli dla różnych poziomów cen określa
jednoznacznie ilość produktu, którą będzie skłonny wyprodukować i sprzedać.
Cecha: Im wyższa jest cena, tym większą stanowi zachętę dla producentów do produkcji i
sprzedaży danego dobra; z drugiej strony wyższa cena umożliwia oferowanie produktów
części firm o mniejszej produktywności/wyższych kosztach (produkcja jest u nich opłacalna
przy wyższej cenie)
UWAGA: ceteris paribus
= „wszystko inne takie samo” (łac.) lub „przy pozostałych
warunkach równych”; zwrot oznacza świadome odrzucenie, w
celu uproszczenia rozumowania, możliwości zajścia pewnych
wydarzeń, warunków, zmiennych, mogących zaburzyć związek
między przesłanką a wnioskiem
Ceteris paribus w ekonomii = metoda statyki porównawczej -
polega na tym, że zmieniamy jedną z wielkości przyjmowanych
dotąd za stałe (inne wielkości pozostawiamy nietknięte) i
badamy wpływ tej zmiany na inne wielkości
(np. wpływ spadku dochodów konsumentów/rozwoju technicznego itp.
na popyt i w rezultacie na cenę równowagi oraz odpowiadającą jej
wielkość sprzedaży)
Determinanty podaży
czyli co może wpływa na podaż?
RYNKOWE
Cena danego dobra, czyli ilość pieniędzy jaką producent otrzymuje ze sprzedaży każdej
jednostki tego dobra
Rodzaj produkowanego dobra = elastyczność podaży
Ceny czynników produkcji, (np. płace, opłaty za energię, czynsz, ceny urządzeń i surowców,
procenty od zaciągniętych kredytów itp.)
Liczba producentów na danym rynku, liczba dostawców
Oczekiwania dotyczące zmian cen (produktów i czynników wytwórczych) i innych czynników
Ceny dóbr substytucyjnych (zamienników) i komplementarnych (uzupełniających) [pośrednio]
Eksport i import w kraju [pośrednio]
Wielkość rezerw w magazynach [pośrednio]
(…)
… to taka sytuacja, gdzie przy pewnej cenie
następuje zrównanie wielkości popytu zgłaszanego przez
konsumentów i podaży oferowanej przez producentów
Cena ta = cena równowagi
Ilość (popyt i podaż) = ilość równowagi
Nadwyżka producenta i konsumenta
Nadwyżka konsumenta i
nadwyżka producenta ze
sprzedaży w danym
okresie są miarami
pewnego dobrobytu
społecznego.
NIErównowaga rynku
Gdy cena na rynku jest wyższa…
… występują ciągle - raz w jedną, raz w drugą stroną. Wygaszanie ich przybliża rynek do punktu równowagi, lecz
nierównowaga rynku jest bardziej naturalnym stanem rynku niż równowaga ze względu na nieustannie zmieniające się
warunki rynkowe i zewnętrzne
Dostosowania rynkowe nie
są w pełni możliwe w
przypadku ingerencji
państwa
◦
Gdy na rynku określona jest
cena minimalna danego
dobra - występuje
nadwyżka…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)