Mikroekonomia - definicja mikroekonomii

Nasza ocena:

3
Pobrań: 91
Wyświetleń: 952
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Mikroekonomia - definicja mikroekonomii - strona 1 Mikroekonomia - definicja mikroekonomii - strona 2 Mikroekonomia - definicja mikroekonomii - strona 3

Fragment notatki:

mikroekonomia W świecie możemy poczynić dwie obserwacje: -świat jest mniej lub bardziej skończony w swych wymiarach -istniejące w nim zasoby są ograniczone w swojej wielkości. ZASOBY- są to rzeczy wykorzystywane do produkcji dóbr i usług obejmują one: -ziemię-obszar ziemi wszystko to, co jest użyte-czne w procesie produkcji np. minerały, surowce nat., rośliny, chemikalia, klimat. -praca- obejmuje ona każdy sposób w jaki lu-dzka energia fizyczna lub umysłowa może być sensownie wydatkowana. -kapitał- dobra inwestycyjne- obejmuje wszystkie wyni-ki procesu produkcyjnego, który przeznaczony jest do późniejszego wykorzystania w produkcji. -technologia-to wiedza, jak zaso-by mogą być łączone w produkcyjny sposób.W przeciwieństwie do fizycznych ograniczeń świata, ludzkie zasoby(potrzeby)są nie ograniczone. RZADKOŚĆ-jest to fakt,że nie możemy mieć wszystkiego,co chcemy przez cały czas i musimy dokon. wyborów. EKONOMIA-jest nauką badającą jak ludzie radzą sobie z rzadkością, czyli brakiem nieograniczonej dostępności dóbr, jak rozwiązują dotkliwy problem alokacji (rozmieszczenie)ograniczonych zasobów w celu zaspokojenia konkurencyjnych chęci(potrzeb)MIKROEKONOMIA-jest badaniem pojedynczych rynków np. zboża, mięsa,mieszkańców.MAKROEKONOMA- jest badaniem gospodarki jako całości lub badaniem jej znaczącej części, np. stopa inflacji, wielkość bezrobocia, dochód narodowy.RYNEK-jest to ogół warunków wymiennych (ekonomicznych) ekonomicznych, których dochodzi do zawierania transakcji między sprzedawcami (podaż), a nabywcami (popyt). Podmioty rynku: -przedsiębiorstwa (p.gospodarcze) -gospodarstwa domo-we (konsumenci) -instytucje pozaekonomiczne (służba zdrowia, administracja, organizacje polityczne i społeczne , sądownictwo). Rynek można rozpatrywać na wiele cech: -przestrzeń.ryneklokalny,regionalny,krajowy,zagraniczny,międzynarodowy,świato-twy(ropa naftowa, gaz, złoto, diamenty) -przedmiot wymiany- konsumpcyjny rynek towarów (zaspokajająca potrzeby), produkcjny (służy produkcji), usług. -branża- rynek poszczególnych towarów (mięsa, zboża, telewizorów). Ponadto istnieje rynek: -pieniężno-kredytowy, -papierów wartościowych (akcje, obligacje, bony) -pracy. RYNEKDOSKONAŁY(cechy):-producenci i nabywcy nie maja żadnego bezpośredniego wpływu na ceny towarów, cena stanowi dla nich obiektywną wielkość gdyż udział każdego z nich jest niewielki. -wszystkie towary danego rodzaju są identyczne pod względem jakości i wyglądu, a nabywca kieruje się wyłącznie ceną. -zmiany cen powodują natychmiastowe zmiany popytu i podaży. - nikt z uczestników transakcji nie korzysta z uprzywilejowania. -istnieje możliwość łatwego przenoszenia czynników produkcji z jednej gałęzi do drugiej czyli produkcja jest w pełni elastyczna. ELEMENTY RYNKU -popyt, podaż, cena. POPYT- jest to zapotrzebowanie na dany towar przy danej cenie. RODZAJE POPYTU: -potencjalny, -efektywny. CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA POPYT: -cena danego dobra- im wyższa cena tym mniejszy popyt. Prawo popytu mówi, że wraz ze wzrostem ceny spada popyt i odwrotnie. -poziom realny dorobków ludzi (nominalne, realne) -preferencje i gusty konsumentów, - ceny dóbr substytucyjnych, -ceny dóbr komplementarnych, -oczekiwania dotyczące zmiany cen.

(…)

…. RODZAJE ZYSKU: zysk przeciętny (produkcja), prowizja, marża, renta gruntowa. W przypadku, gdy cena towaru rośnie, producent otrzymuje większy zysk, który jest czynnikiem: -większej masy sprzedanego towaru, -niższych kosztów wytwarzania towar- ów, które są wynikiem efektu„skali produkcji”(w miarę wzrostu wielkości produkcji spadaj tzw. koszty stałe na jednostkę towaru) PODAŻ ZALEŻY: -od poziomu ceny…
… wzajemną współzależno-ścią znaczna w przypadku zmiany Znaczna albo bardzo duża Warunki wejść- cia na rynek Bardzo łatwe Względnie łatwe Poważne przeszkody Możliwe, ale bardzo trudne Konkurencja niecenowa Żadna Znaczny nacisk na reklamę, nazwę lub znak firmowy Znaczna-związana zwłaszcza ze zróżnicowaniem produktu Przykłady Rolnictwo, przemysł Handel detaliczny, produkcja odzieży Produkcja stali, miedzi, samochodów, komputerów Sieć wodociągów, elektrownie, telefony ELASTYCZNOŚĆ POPYTU I PODAŻY: -określa relację popytu/podaży na zmianę cen i dochodów/cen. Wyróżniamy: -elastyczność cenowa, -elastyczność dochodowa, -elastyczność mieszana. ELASTYCZNOŚĆ CENOWA -jest to stosunek względnej zmiany ceny. Popyt elastyczny E>1-oznacza zmianę ceny o 1% po-woduje zmianę popytu o więcej niż 1%, dotyczy dóbr wyższego…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz