To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Międzynarodowe systemy hotelarskie prof. zw. dr hab. Leszek Żabiński
Wykład 5
Proces koncentracji i integracji w hotelarstwie wynikaja z przeświadczenia:
Im podmiot ma wieksze zasoby tym ma wieksza możliwość osiagania swoich celow.
Jeżeli przedsiębiorstwo obejmuje kilka faz gospodarowania np. świadczenia, zakup, handel to takie przedsiębiorstwo nazywa się koncernem, ma mocniejsza pozycje w sektorze i na rynku. Potrafi osiągnąć wiekszy wynik finansowy.
Procesy stymulujące rozwoj gospodarki w hotelach - Dzialania na rzecz restrukturyzacji rynku w USA to lata 70te.
Rozwiązania przyspieszajace obrot przedsiębiorstw w rachunkowości przez:
Skrocenie procesow amortyzacji w obiektach hotelarskich
Wprowadzono ulgi inwestycyjne dla lokowania hoteli w miejscach atr. tur.
Zlikwidowano podzial bankowosci - banki mogly zajmowac się czym chcialy
Gieldyzacja społeczeństwa i gospodarki [ czesc wynagrodzenia była wyplacana w akcjach przedsiębiorstwa]
Działalność w hotelarstwie jest:
Dosc kapitalochlonna
Dosc ryzykowna
Rynek papierow wartościowych
Kredyt inwestycyjny
Działalności deweloperskie
Otworzono nowe zrodla finansowania:
Zysk Kredyt inwestycyjny
Rynek papierow wartościowych
Dzialania deweloperskie - deweloperzy zaczeli się utrzymywac z budowy i wydzierżawiania obiektow.
Procesy integracji i koncentracji w hotelarstwie:
Uwarunkowania procesow integracji i koncentracji w hotelarstwie
Podstawowe rodzaje przeds. hotelarskich ze wzgledu na procesy koncentracji:
Hotele niezależne
Kooperacje hotelowe
Koncerny hotelowe [sieci/grupy hotelowe]
Swiatowe tendencje w hotelarstwie systemowym
Kooperacje hotelarskie
Koncerny/sieci, gdzie związki sa bardzo silne
Samodzielne hotele
HOTELE NIEZALEZNE: MŚP !!!
Sa głównym ogniwem hotelarswa
Ich udzial regularnie spada
80% h. n. to potencjal hot. europejskiego
Sa to na ogol MŚP [do 249os. to male przeds.]
Po analizie SWOT.
Silne strony:
Firmy o duzym stopniu przedsiębiorczości
Elastyczna oferta
Angazowanie i zaufanie do rodziny
Przyjaznie nastawione do klientow
Usługi sa w duzym stopniu indywidualizowane
Slabe strony:
Marketing
Uzależnienie od touroperatora
(…)
… psychiki człowieka, który jest na wakacjach
Kooperacje hotelowe - forma posrednia prowadza do sieci, bardziej elastyczna i luzniejsza niż koncerny.
Są to organizacje skupiające niezależne hotele, których celem jest ich wspolpraca w zakresie jednej lub kilku funkcji gospodarczych [inaczej zwane konsorcja] w zakresie wspolnego dzialania w pewnych funkcjach można osognac wieksze korzyści niż koszty:
Wspolne zakupy
Wspolna działalność marketingowa - promocja, sprzedaz, kształcenie personelu
Wspolne przedsięwzięcia inwestycyjne
Wspolne kształcenie personelu
Wspolne nabywanie usług transportowych
Formy tych kooperacji:
Związki lub stowarzyszenia
Systemy franchisingowe, franszyzy
Kooperacje w ścisłym tego slowa znaczeniu
Ad.1. to swobodna forma kooperacji, w ktorej związek może reprezentowac interesy członków…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)