Metodyka wychowania fizycznego część 2

Nasza ocena:

5
Pobrań: 770
Wyświetleń: 3857
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Metodyka wychowania fizycznego część 2 - strona 1 Metodyka wychowania fizycznego część 2 - strona 2 Metodyka wychowania fizycznego część 2 - strona 3

Fragment notatki:



...Metody odtwórcze charakteryzuje ściśle narzucony ruch ( tempo, wzorzec, rytm ), który dziecko odwzorowuje, natomiast metody aktywizujące pozostawiają pewną swobodę w działaniu, a treść zadania jest ściśle określona. Metody twórcze pozostawiają całkowitą swobodę w działaniu. Dziecko tworzy samodzielnie ruch w oparciu o własną inwencję twórczą.
Ad. 1
1. Metoda naśladowcza ścisła – polega na ścisłym odtworzeniu demonstrowanego wzorca ruchu. Demonstruje najczęściej nauczyciel, lub wybrane dziecko. Pokaz musi być prawidłowy, narzucony rytm ( liczenie ), uczeń odwzorowuje dokładnie to, co widzi. Metoda ta służy nam do nauczania konkretnego ćwiczenia, elementu...

...1) Powstałe z winy prowadzącego
- nieprzygotowane od strony metodycznej i organizacyjnej.
- brak sprawdzenia sprzętu pod kątem sprawności przed zajęciami i po nich.
- brak asekuracji podczas trudnych ćwiczeń
- nieodpowiedni dobór ćwiczeń do możliwości ucznia
- nieprzemyślany sposób przenoszenia przyborów i przyrządów
- brak prawidłowego pokazu i omówienia ćwiczeń
- brak dyscypliny

2) Powstałe z winy ćwiczącego
- nieprzestrzeganie poleceń nauczyciela
- niewłaściwy strój do ćwiczeń
- zbyt trudne zadania, stres, strach, trema
- zły stan zdrowia, zmęczenie
- niehigieniczny tryb życia
- brak samoochrony i samooceny swoich możliwości
- brak rozgrzewki...

       Krzywa natężenia wysiłku  Natężenie wysiłku( dobór ćwiczeń ) 
Czas trwania lekcji Struktura lekcji  
Lekcja składa się z 3 części: I. Część wstępna ( czas trwania ok. 4-6 minut ) Służy ona do: 

zorganizowania i sprawdzenia gotowości do zajęć 

podania zadań lekcji 

przeprowadzenia czynności organizacyjno-wychowawczych ( zbiórka, raport, powitanie ) 

wprowadzenia miłej atmosfery i przeprowadzenia zabawy ożywiającej 
 II. Część główna ( ok. 20-25 minut ) 

realizujemy w niej główne zadanie lekcji 

nauka lub doskonalenie ćwiczeń ruchowych 

wszechstronne pobudzenie układów poprzez oddziaływanie na wszystkie duże grupy mięśni 

najwyższa intensywność zajęć 

kształtowanie nawyków ruchowych 
 III. Część końcowa ( 4-6 minut ) 

ćwiczenia uspokajające 

ćwiczenia o charakterze korekcyjnym 

omówienie i podsumowanie 

czynności porządkowe 
 Tok lekcji, jest to schemat postępowania polegający na ustaleniu kolejności występowania ćwiczeń  
 
 
 
 
11 Metodyka wychowania fizycznego 
 Tok z gier i zabaw ruchowych Tok z elementami gimnastyki I. Część wstępna I. Część wstępna 
- moment organizacyjno-wychowawczy ( zbiórka, raport, powitanie ) 
  jak obok 
- podanie zadań lekcji - zabawa ożywiająca II. Część główna 
 
A. Ćwiczenia kształtujące - głowy II. Część główna 
- szyi 
 
- zabawa orientacyjno-porządkowa 
- ramion 
we wszystkich płaszczyznach 
- zabawy bieżne 
- tułowia 
do ćwiczeń 
- zabawy rzutne 
- nóg 
- zabawy skoczne 
 
- zabawy na czworakach 
B. Ćwiczenia równowagi bez i na przyrządach 
 
- biegi - rzuty III. Część końcowa 
- dźwiganie 
- ćwiczenia uspokajające 
- zwisy 
- zabawa lub marsz ze śpiewem 
- podpory 
- ćwiczenia korekcyjne 
 
 III. Część końcowa - ćwiczenia uspokajające i korekcyjne 
 Płaszczyzny do ćwiczeń: 
1) Płaszczyzna strzałkowa ( wzdłuż pionowej osi ciała – skłony w przód i w tył ) 2) Płaszczyzna czołowa ( skłony w bok ) 3) Płaszczyzna poprzeczna ( skrętoskłony )  Ćwiczenia: 14.11.2009 Semantyka metod stosowanych w kulturze fizycznej I. Metody odtwórcze 1) Metoda naśladowcza ścisła 2) Metoda zadaniowa ścisła 3) Metoda prog

(…)

… asekuracji, lub obecności nauczyciela. Zmiana ćwiczeń następuje
zgodnie z ruchem zegara.
1. Rzuty ( mięśnie rąk)
6. Siad skólny – unoszenie woreczka
na nodze
2. Przeskoki przez.. ( mięśnie nóg )
5. Marsz na czworakach
między chorągiewkami
3. Leżenie przodem ( mięśnie grzbietu )
4. Skłony ( mięśnie brzucha )
6. Metoda toru przeszkód – polega na pokonaniu określonej przestrzeni na której umieszczone…
… w rzędach, w szeregach ), rozwijają szybką reakcję na sygnały
wzrokowe, słuchowe
- powódź
- ptaki do gniazd
- znajdź swój kolor
3. Zabawy na czworakach
Wszechstronnie wzmacniają układ kostno-stawowy ( obręcz barkową, miednicę, kręgosłup, mięśnie grzbietu,
brzucha) , kształtują siłę.
- pieski na spacer, pieski do domu
4. Zabawy bieżne
Stanowią ulubioną formę zabaw. Wzmacniają kończyny dolne, staw skokowy…
… skoczna – ruchy szybkie ). Nauczyciel podaje temat sytuacji np. Jesteśmy na
lodowisku, przypinamy sobie łyżwy i jeździmy. W metodzie tej Laban określił 6 tematów:
- wyczucie świadomości własnego ciała
- wyczucie przestrzeni
- wyczucie ciężaru i siły ( podskoki, walki kogutów itd. )
- płynność ruchów w przestrzeni i czasie ( elementy tańca, pantomimy )
- współdziałanie z partnerem
- użycie własnego ciała…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz