To tylko jedna z 11 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
...Metody odtwórcze charakteryzuje ściśle narzucony ruch ( tempo, wzorzec, rytm ), który dziecko odwzorowuje, natomiast metody aktywizujące pozostawiają pewną swobodę w działaniu, a treść zadania jest ściśle określona. Metody twórcze pozostawiają całkowitą swobodę w działaniu. Dziecko tworzy samodzielnie ruch w oparciu o własną inwencję twórczą.
Ad. 1
1. Metoda naśladowcza ścisła – polega na ścisłym odtworzeniu demonstrowanego wzorca ruchu. Demonstruje najczęściej nauczyciel, lub wybrane dziecko. Pokaz musi być prawidłowy, narzucony rytm ( liczenie ), uczeń odwzorowuje dokładnie to, co widzi. Metoda ta służy nam do nauczania konkretnego ćwiczenia, elementu...
...1) Powstałe z winy prowadzącego
- nieprzygotowane od strony metodycznej i organizacyjnej.
- brak sprawdzenia sprzętu pod kątem sprawności przed zajęciami i po nich.
- brak asekuracji podczas trudnych ćwiczeń
- nieodpowiedni dobór ćwiczeń do możliwości ucznia
- nieprzemyślany sposób przenoszenia przyborów i przyrządów
- brak prawidłowego pokazu i omówienia ćwiczeń
- brak dyscypliny
2) Powstałe z winy ćwiczącego
- nieprzestrzeganie poleceń nauczyciela
- niewłaściwy strój do ćwiczeń
- zbyt trudne zadania, stres, strach, trema
- zły stan zdrowia, zmęczenie
- niehigieniczny tryb życia
- brak samoochrony i samooceny swoich możliwości
- brak rozgrzewki...
Krzywa natężenia wysiłku Natężenie wysiłku( dobór ćwiczeń )
Czas trwania lekcji Struktura lekcji
Lekcja składa się z 3 części: I. Część wstępna ( czas trwania ok. 4-6 minut ) Służy ona do:
-
zorganizowania i sprawdzenia gotowości do zajęć
-
podania zadań lekcji
-
przeprowadzenia czynności organizacyjno-wychowawczych ( zbiórka, raport, powitanie )
-
wprowadzenia miłej atmosfery i przeprowadzenia zabawy ożywiającej
II. Część główna ( ok. 20-25 minut )
-
realizujemy w niej główne zadanie lekcji
-
nauka lub doskonalenie ćwiczeń ruchowych
-
wszechstronne pobudzenie układów poprzez oddziaływanie na wszystkie duże grupy mięśni
-
najwyższa intensywność zajęć
-
kształtowanie nawyków ruchowych
III. Część końcowa ( 4-6 minut )
-
ćwiczenia uspokajające
-
ćwiczenia o charakterze korekcyjnym
-
omówienie i podsumowanie
-
czynności porządkowe
Tok lekcji, jest to schemat postępowania polegający na ustaleniu kolejności występowania ćwiczeń
11 Metodyka wychowania fizycznego
Tok z gier i zabaw ruchowych Tok z elementami gimnastyki I. Część wstępna I. Część wstępna
- moment organizacyjno-wychowawczy ( zbiórka, raport, powitanie )
jak obok
- podanie zadań lekcji - zabawa ożywiająca II. Część główna
A. Ćwiczenia kształtujące - głowy II. Część główna
- szyi
- zabawa orientacyjno-porządkowa
- ramion
we wszystkich płaszczyznach
- zabawy bieżne
- tułowia
do ćwiczeń
- zabawy rzutne
- nóg
- zabawy skoczne
- zabawy na czworakach
B. Ćwiczenia równowagi bez i na przyrządach
- biegi - rzuty III. Część końcowa
- dźwiganie
- ćwiczenia uspokajające
- zwisy
- zabawa lub marsz ze śpiewem
- podpory
- ćwiczenia korekcyjne
III. Część końcowa - ćwiczenia uspokajające i korekcyjne
Płaszczyzny do ćwiczeń:
1) Płaszczyzna strzałkowa ( wzdłuż pionowej osi ciała – skłony w przód i w tył ) 2) Płaszczyzna czołowa ( skłony w bok ) 3) Płaszczyzna poprzeczna ( skrętoskłony ) Ćwiczenia: 14.11.2009 Semantyka metod stosowanych w kulturze fizycznej I. Metody odtwórcze 1) Metoda naśladowcza ścisła 2) Metoda zadaniowa ścisła 3) Metoda prog
(…)
… asekuracji, lub obecności nauczyciela. Zmiana ćwiczeń następuje
zgodnie z ruchem zegara.
1. Rzuty ( mięśnie rąk)
6. Siad skólny – unoszenie woreczka
na nodze
2. Przeskoki przez.. ( mięśnie nóg )
5. Marsz na czworakach
między chorągiewkami
3. Leżenie przodem ( mięśnie grzbietu )
4. Skłony ( mięśnie brzucha )
6. Metoda toru przeszkód – polega na pokonaniu określonej przestrzeni na której umieszczone…
… w rzędach, w szeregach ), rozwijają szybką reakcję na sygnały
wzrokowe, słuchowe
- powódź
- ptaki do gniazd
- znajdź swój kolor
3. Zabawy na czworakach
Wszechstronnie wzmacniają układ kostno-stawowy ( obręcz barkową, miednicę, kręgosłup, mięśnie grzbietu,
brzucha) , kształtują siłę.
- pieski na spacer, pieski do domu
4. Zabawy bieżne
Stanowią ulubioną formę zabaw. Wzmacniają kończyny dolne, staw skokowy…
… skoczna – ruchy szybkie ). Nauczyciel podaje temat sytuacji np. Jesteśmy na
lodowisku, przypinamy sobie łyżwy i jeździmy. W metodzie tej Laban określił 6 tematów:
- wyczucie świadomości własnego ciała
- wyczucie przestrzeni
- wyczucie ciężaru i siły ( podskoki, walki kogutów itd. )
- płynność ruchów w przestrzeni i czasie ( elementy tańca, pantomimy )
- współdziałanie z partnerem
- użycie własnego ciała…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)