...Zadaniem szkoły jest wprowadzenie uczniów w życie różnych grup społecznych, wdrażanie do uczestnictwa w życiu społecznym.
Wprowadzanie w skomplikowany świat stosunków międzyludzkich polega przede wszystkim
na kształtowaniu orientacji w rzeczywistości społecznej, a więc:
na poznawaniu tej rzeczywistości
na wyrabianiu umiejętności współżycia w współdziałania
na kształtowaniu systemu wartości
na budzeniu wrażliwości na sprawy innych dzieci i dorosłych
na kształtowaniu wielu cech charakteru: życzliwość, uczynność, poczucie
sprawiedliwości, odpowiedzialność.
Uspołecznianie dziecka jest procesem długotrwałym i złożonym. Przebiega w różny sposób, a
w szczególności...
(…)
… należą:
a) obserwowanie, opisywanie, porównywanie i wnioskowanie
b) posługiwanie się przyrządami pomiarowymi, np. kompasem, taśmą mierniczą,
termometrem, deszczometrem, wiartometrem
c) posługiwanie się mapą i planem
d) określanie kierunków głównych i pośrednich
Do podstawowych pojęć geograficznych należą:
krajobraz
rodzaje wód
pogoda
mapa
miasto i wieś
kraj
instytucje
bogactwa maturalne
zakłady przemysłowe
rolnictwo
zawody ludności
Zestawienie terminów i pojęć geograficznych
1) Astronomia ( widnokrąg, kierunki na widnokręgu, pozorna wędrówka słońca
po widnokręgu )
2) Kartografia ( skala, plan, mapa, znaki umowne, legenda mapy )
3) Geomorfologia ( formy terenu, krajobrazy, skały )
4) Hydrografia ( wody, bagno, wody opadowe, zapory wodne, regulacja rzek )
5) Meteorologia i klimatologia ( temperatura, topnienie lodu, wrzenie,
zamarzanie, rodzaje opadów: szron, deszcz, śnieg ; chmury, odwilż i powódź,
wiatr, kra, krążenie wody )
6) Demografia ( zajęcia ludności mieszkającej w mieście i na wsi, folklor )
7) Geografia gospodarcza ( przemysł, rolnictwo, rybołówstwo, kopalnie i huty,
bogactwa naturalne i mineralne, przetwórstwo, handel i usługi )
8) Komunikacja ( transport, łączność…
… emocjonalnej z przyrodą
Nabywanie umiejętności dostrzegania i uzasadniania związków przyczynowo-
skutkowych zachodzących w przyrodzie
Budzenie wrażliwości na piękno przyrody
Opanowanie umiejętności przeprowadzania prostych doświadczeń i eksperymentów,
oraz prowadzenia obserwacji
Umiejętność posługiwania się przez dziecko przyrządami pomiarowymi i badawczymi
Nabycie przekonania o konieczności ochrony…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)