Metody ilościowe i jakościowe w badaniach marketingowych 2 - wykład z podstaw marketingu

Nasza ocena:

5
Pobrań: 154
Wyświetleń: 1099
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Metody ilościowe i jakościowe w badaniach marketingowych 2 - wykład z podstaw marketingu - strona 1 Metody ilościowe i jakościowe w badaniach marketingowych 2 - wykład z podstaw marketingu - strona 2 Metody ilościowe i jakościowe w badaniach marketingowych 2 - wykład z podstaw marketingu - strona 3

Fragment notatki:

Metody ilościowe i jakościowe w badaniach marketingowych. Kwestionariusz - podstawowe narzędzie w badaniach ankietowych stanowiące przygotowany
i podporządkowany celom badania zbiór pytań.
Siedmioetapowy proces budowy kwestionariusz : Metody ilościowe
Metody jakościowe
Odpowiadają na pytanie „ile?”
Narzędziem pomiaru jest kwestionariusz(pytania o niezmiennej, ustalonej formie; przeważają pytania zamknięte)
Większość pytań ma charakter rozstrzygający
Dobór próby: losowy; kwotowy
Większe próby (200-1000 osób)
Mniejszy wpływ osoby prowadzącej badanie na jego przebieg
Możliwość ilościowego uogólnienia wyników na populację
Metoda interpretacji: wykorzystanie statystyki- bardziej obiektywna
Odpowiadają na pytania: „co?”, „jak?”, „dlaczego?”
Swobodny sposób uzyskania informacji( scenariusz i pytania są jedynie zarysem wywiadu; pytania otwarte)
Większość pytań ma charakter eksploracyjny
Dobór próby: celowy
Mniejsze próby (20- 50 osób)
Większy wpływ osoby prowadzącej badanie (moderatora) na jego przebieg
Możliwość jakościowej generalizacji wyników
Metoda interpretacji: brak wykorzystania statystyki- bardziej swobodna i subiektywna
Metody ilościowe: 1. Ankieta - pomiar pośredni polegający na udzieleniu pisemnych lub elektronicznych odpowiedzi przez respondentów. Jest bezpośrednio dostarczana odpowiadającemu. Rodzaje pytań: 1. Pytania zamknięte - lista przygotowanych odpowiedzi przedstawionych do wyboru.
a) alternatywne - odpowiedzi „tak” „nie” „nie wiem” czy „jestem za” „jestem przeciw” itp.
b) dysjunktywne - wybór tylko jednej odpowiedzi spośród więcej niż dwóch odpowiedzi.
c) koniunktywne - wybór więcej niż jednej z podanych na nie możliwych odpowiedzi.
2. Pytania otwarte - respondent sam formułuje własną odpowiedź.
3. Pytania półotwarte - gotowe odpowiedzi i odpowiedzi typu „Inne…”.
4. Pytania filtrujące - selekcja respondentów.
5. Pytania kontrolne - weryfikacja prawdziwych odpowiedzi.
6. Pytania projekcyjne - pośrednie wypytanie respondenta.
7. Pytania z szeregowaniem (tzw. rangowanie) - ponumerowanie odpowiedzi według pewnego kryterium.
Pytania metryczkowe - pytania dotyczące respondenta.
Rodzaje ankiet: Z udziałem ankietera :

(…)

… przedstawiające określoną sytuację.
Metody wyobrażeń (wypowiedź o opisanej wcześniej osobie).
Literatura:
Garbarski, Rutkowski, Wrzosek. Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy strony 190-204,
Altkorn J. Podstawy marketingu rozdział 10.4
Szwacka J.Marketing produktów żywnościowych rozdział7.4
Kaczmarczyk Badania marketingowe. Metody i techniki

…- skomputeryzowane wywiady telefoniczne,
CAWI- wywiady realizowane za pośrednictwem internetu ,
CAPI- wywiad, w którym wykorzystywany jest laptop,
Mystery Shopping- realizacja oraz wsparcie merytoryczne w zakresie badań typu Tajemniczy Klient.
Respondent- osoba, której opinie stanowią przedmiot badania w naukach społecznych.
Efekt ankietera- wpływ ankietera na respondenta podczas realizacji wywiadu(np. płeć…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz