Całość składa się z 13 stron i zawiera opis takich zagadnień jak: ograniczenia podczas badań, eksperyment w naukach społecznych, ekperymenty projektowane w terenie, eksperymenty labolatoryjne, eksperymenty ex-post-facto, eksperymenty projekcyjne, eksperymenty jednoczesne i sukcesywne, badania terenowe, przygotowanie do badań terenowych, postawy osoby badającej, badanie całościowe i reprezentacyjne, wielkość próby, charakter błędów, metody wyboru próbki, wybór przez badającego, wybór oparty o rachunek prawdopodobieństwa, obserwacja, cechy obserwacji, rodzaje obserwacji, wywiad, typy wywiadów, warunki przeprowadzania wywiadu, błędy przy przeprowadzaniu badania, elementy wywiadu, badania ankietowe, wady ankiet, typy ankiet, struktura ankiety, forma i treść ankiety, rodzaje pytań ankietowych, wygląd ankiety, badania oparte na dokumentach, typy dokumentów, socjometria, wskaźniki socjometryczne, socjogram, techniki socjometryczne, opracowywanie zebranych materiałów
przygotowanie do badań terenowych
eksperyment
rodzaje obserwacji
Badania społeczne mogą dotyczyć:
- zjawisk przyrodniczych - tych, które zachodzą bez ingerencji i wiedzy człowieka
- zjawisk społecznych - tworzone przez człowieka; skutek działań ludzi:
rozmowa, kultura, sztuka, wojna
polityka, władza, przyjaźń
ROLE SPOŁECZNE - zachowania, które ludzie przyjmują wobec drugich
Grupy społeczne (rzadko bada się całą grupę, częściej reprezentację)
METODA - zbiór powtarzalnych, usystematyzowanych czynności, które mają zagwarantować osiągniecie jakiegoś celu (WIEDZY PRAWDZIWEJ)
WIEDZA PRAWDZIWA - dokładnie przylega do przedmiotu, którego dotyczą zdania Metoda badawcza zależy od:
celu, celu do którego ma prowadzić
przedmiotu badania
Badania politologiczne przeprowadza się:
- w momencie wchodzenia w role społeczne,
- na tle innych grup (małych, dużych).
METODA - z grec. Droga - umiejętność robienia czegoś - w nauce metody dotyczą formułowania przedmiotu badawczego
- jest tym skuteczniejsza im bardziej nas doprowadzi do celu
- musi być dostosowana do poziomu analizy
- PODSTAWOWE WARUNKI: skuteczność ze względu na cel i przedmiot badań
INSTRUMENTARIUM - narzędzie do zbierania danych, pozwalających na interpretacje i analizę, a także prezentację tych danych.
OGRANICZENIA podczas badań:
naukowe
organizacyjne
etyczne
polityczne
ograniczenia naukowe - na tle niedostatku metody (nie ma sposobu, by coś zbadać)
ograniczenia organizacyjne - często brak naukowców do prowadzenia badan, brak czasu, brak pieniędzy
ograniczenia etyczne - norma 1: ZGODA NA BADANIE nie wolno zmuszać badanych
nie wolno stosować form nacisku
może wystąpić konflikt interesów między badaczem a nadanym
- norma 2: NIE KRZYWDZIC BADANYCH
-> robić wszystko, by uszanować prawo do prywatności
-> zachować w tajemnicy otrzymane informacje
-> zachować anonimowość danych ograniczenia polityczne - dotyczą przedmiotu badań i wiedzy wynikającej z tych badań - ograniczenia etyczne są zazwyczaj spisane; ograniczenia polityczne są niesformalizowane i zmienne
Badania społeczne nie są nigdy w pełni obiektywne. Obserwacje muszą być ustandaryzowane - wszyscy, którzy biorą udział w danym badaniu muszą wiedzieć: co, gdzie, kiedy mają obserwować. Należy ustalić język, przy pomocy którego zostaną spisane obserwacje.
INTERSUBIEKTYWNOŚC w doświadczeniu oraz komunikacji, gwarantuje, że bez względu na subiektywne odczucia i opinie, badacze zawsze dojdą do takich samych wyników.
(…)
… selekcjonujemy, te które są nam rzeczywiście potrzebne ze względu na podjęty temat badań, następnie spośród wybrane przez nas dane staramy się uporządkować pod względem stopnia ich ważności.
Klasyfikacja - zgromadzone dane dzielimy według przyjętych przez badanego cech, które uznam za konieczne. Istotny jest tu tzw. podział logiczny, czyli działanie, które opiera się na wyróżnianiu pojęć podrzędnych względem danego pojęcia nadrzędnego. Na podstawie podziału logicznego uzyskujemy klasy wypowiedzi czyli przedmiotów - zbiory, jakie obejmują swoim zakresem np. wszystkie wypowiedzi określonej treści.
Kategoryzacja - polega na łączeniu danych np. wypowiedzi respondentów ze względu na ich wspólne właściwości w określone klasy (kategorie). Istnieją oczywiście reguły opinie ważne przy kategoryzowaniu: każda…
… prezentacja celu badań, zachowanie ankietera budzącego nieufność, przedstawianie przez ankietera opinii wpływających na odpowiedzi badającego, krytyka opinii badającego)
- błędy w stawianiu pytań ( używanie tonu mentorskiego, gestykulowanie, zachowania sugestywne w trakcie zadawania pytań)
- błędy w rejestrowaniu odpowiedzi (deformowanie zapisu, komentowanie sytuacyjne)
- błędy w interpretacji wypowiedzi…
…, mające ustalić czy respondent spełnia określone przez twórcę badania wymogi.
pytania metryczkowe - pytania mające na celu uzyskanie odpowiedzi dotyczących cech społeczno-demograficznych np. wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykształcenie, wykonywany zawód, stan cywilny itp. zwykle znajdują się na początku (na końcu też) ankiety, zwane często metryczką i mają za zadanie m.in.
Wygląd ankiety…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)