Metoda stawiania zadań dodatkowych - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 49
Wyświetleń: 2002
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Metoda stawiania zadań dodatkowych - wykład - strona 1 Metoda stawiania zadań dodatkowych - wykład - strona 2

Fragment notatki:

Metoda stawiania zadań dodatkowych
Została wprowadzona dla zwiększenia intensywności lekcji przez ograniczenie tzw.
„martwych punktów” oraz dla zwiększenia różnorodności zadań. Polega ona na zastosowaniu
dodatkowych zadań (ćwiczeń )podczas wykonywania głównych zadań lekcji.
Zadania dodatkowe zastosowane w lekcji, a w szczególności w jej części zmieniają
przebieg krzywej natężenia wysiłku, zwiększają częstotliwość i czas trwania ćwiczeń,
racjonalnie rozkładają obciążenie ucznia, zgodnie z zasadami fizjologii i higieny pracy.
Zadania dodatkowe przyczyniają w zmiennym stopniu do zidentyfikowania lekcji, np. po
wykonaniu zadania głównego – przewrotu w przód – wykonać ćwiczenia dodatkowe –przeskoki
przez skakankę.
Przy programowaniu zadań dodatkowych powinno się uwzględniać ćwiczenia
uruchamiające te zespoły narządu ruchu, które nie są obciążone przy wykonywaniu zadań
głównych. Zadania będą spełniać funkcję kompensacyjną ( wyrównawczą ).
Aby zadania dodatkowe spełniały swój cel powinny odpowiadać następującym fizjologicznym
zasadom:

głównym ich celem powinno być zatrudnienie innych zespołów mięśniowych niż te , które są
obciążone przy wykonywaniu zadania głównego. Innymi słowy, zadania dodatkowe powinny
spełniać w pewnym sensie rolę czynnego wypoczynku i powinny mieć charakter ćwiczeń
wyrównawczych, szczególnie wtedy gdy:
-ćwiczenia główne zastosowane w danej lekcji są podobne i w ten sposób może dojść do
jednostronnego nadmiernego obciążenia
-ćwiczenie główne wymaga dużego wysiłku i koncentracji

powinny one służyć raczej rozwojowi cech motorycznych , niż kształtowaniu umiejętności

powinny być znane proste i dostępne dla wszystkich ćwiczących. Takie ćwiczenia nie
wymagają znacznej koncentracji i wysiłku.

częstotliwość ich wykonania powinna być określana i regulowana przez nauczyciela bądź też
indywidualnie przez samych ćwiczących.
Zadania dodatkowe nie mogą być rozumiane jako coś dodatkowego a zatem mało ważnego.
Ustępują one bowiem pod względem ważności tylko zadaniom głównym. Trzeba się jednak
zgodzić z ich wyrównawczo-rekreacyjnym charakterem . Z drugiej strony rola zadań
dodatkowych w procesie intensyfikacji lekcji, nadania jej rumieńców życia jest zasadnicza.
Podnosi ona rangę tych zadań do rzędu najskuteczniejszych środków pedagogicznej ingerencji w
czasie zajęć wychowania fizycznego.
Zadania dodatkowe stwarzają również uczniom możliwość czynnego wypoczynku w trakcie
zajęć.Zadania dodatkowe uatrakcyjniają lekcje i pozwalają uczniom w wyższym stopniu rozwijać
własną inicjatywę i samodzielność w działaniu - cechy tak bardzo potrzebne w życiu.
Dlatego zadania dodatkowe powinny występować we wszystkich typach lekcji, a także w czasie
zajęć pozalekcyjnych; wszędzie tam, gdzie wystąpi zjawisko wyczekiwania na swoją kolej
ćwiczenia. Podstawowym warunkiem powodzenia naszych starań jest dobra organizacja lekcji
oraz duża ilość przyborów i sprzętu do wf. Jeżeli warunki te są spełnione, wówczas ogromny
repertuar ćwiczeń, które mogą być wykorzystane jako zadania dodatkowe nasuwa się niemal
automatycznie i nawet sama młodzież może je nauczycielowi podpowiedzieć. Nie można jednak
dopuścić do traktowania zadań dodatkowych jako czegoś małoważnego, "dodatkowego". Chodzi
o to, aby traktować je jako czynnik nieodzowny dla podniesienia ćwiczebnych i wychowawczych
wartości zajęć wychowania fizycznego i sportu.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz