Metoda rozciętej poprzecznicy - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 343
Wyświetleń: 3591
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Metoda rozciętej poprzecznicy - wykład - strona 1 Metoda rozciętej poprzecznicy - wykład - strona 2 Metoda rozciętej poprzecznicy - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Metoda rozciętej poprzecznicy
Zastosowanie metody rozciętej poprzecznicy jest bardzo ograniczone, bowiem rzadko zdarza się rozcinanie poprzecznie nad belkami podłużnymi i ich przegubo­we połączenie, ponadto metoda zakłada, że wyznaczona l.w.r.p.o. dla poprzecznicy obowiązuje na całej długości przęsła, również w przekrojach bez poprzecznie. Me­toda bywa stosowana w projektowaniu mostów z pomostem niewspółpracującym, mostów tymczasowych z pomostem drewnianym oraz mostów dwubelkowych o dźwigarach pełnościennych lub kratownicowych, czasami łukowych, gdy sztyw­ność na zginanie pomostu (poprzecznie) jest bardzo mała w porównaniu ze sztyw­nością dźwigarów, a ich sztywność skrętną można pominąć. W metodzie sztywnej poprzecznicy również zakłada się, że l.w.r.p.o. wyznaczona dla poprzecznicy środ­kowej obowiązuje na całej długości przęsła. Ponieważ w przekroju podporowym dźwigary nie doznają ugięcia, to czasami przyjmuje się dla tego przekroju l.w.r.p.o. jak dla belek na niepodatnych podporach. Różnice wartości obciążenia zastępczego wyrównuje się wtedy liniowo na odcinku ok. 7 rozpiętości przęsła ód przekroju podporowego. Ale ze względu na mały wpływ obciążeń, usytuowanych w pobliżu podpór, na momenty przęsłowe, z tej korekty korzysta się rzadko. Metoda sztywnej poprzecznicy stosowana jest głównie dla prostych mostów wielobelkowych o dźwi­garach charakteryzujących się małą sztywnością skrętną (rys. 8.36), gdy stosunek w tym przypadku należy wprowadzić współczynnik korekcyjny równy: 1,6 przy trzech, czterech poprzecznicach, 2,0 przy większej liczbie poprzecznie.
Dla przęseł płytowych metodę tą można stosować do szerokości B =S 0,8 L.
Zaletą metod rozciętej i sztywnej poprzecznicy jest ich prostota nie wymagają­ca wspomagania komputerowego obliczeń, ale z racji daleko idących uproszczeń nadaje się głównie do wstępnego projektowania. Korzystniejsza, pod tym wzglę­dem, jest trzecia metoda, w której obowiązują modele obliczeniowe klasy e\p2, e\ p3, e2,p2 opisane w poprzednim punkcie, a jedynie upraszcza się obliczenia statycz­ne. W zależności od rodzaju obciążeń obliczeniowych obciążeniem jednostkowym służącym do wyznaczenia l.w.r.p.o. może być siła skupiona w węźle przekroju środ­kowego lub obciążenie ciągłe na całej długości określonej belki podłużnej. Liczba schematów obciążenia odpowiada liczbie belek podłużnych (lub połowy belek dla układów symetrycznych względem osi podłużnicy przęsła). W tej metodzie konieczne jest już do wyznaczenia l.w.r.p.o. wspomaganie komputerowe obliczeń, bowiem mo­dele obliczeniowe są wielokrotnie statycznie niewyznaczalne.
Do najbardziej rozpowszechnionych metod analizy statycznej konstrukcji mo­stowych trzeba zaliczyć metodę elementów lub pasm skończonych. Opracowane na jej podstawie programy komputerowe mogą być wykorzystywane do wyznaczenia siatki czy powierzchni wpływu, ale przede wszystkim bezpośrednio do wyznacze­nia sił wewnętrznych bądź przemieszczeń. Wyznacza się je dla określonej liczby schematów obciążenia, albo - jeżeli program na to pozwala - obciążenie ruchome, przejeżdżając przez most wyznacza „obwiednię" określonych sił wewnętrznych. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz